
Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναφέρθηκαν 2,6 εκατομμύρια περιπτώσεις απάτης εξ αποστάσεως αγορών το 2024, αύξηση 22% από το προηγούμενο έτος, με αποτέλεσμα απώλειες περίπου 400 εκατομμυρίων λιρών – αύξηση 11%. Δεδομένης της ομοιότητας στις υποδομές πληρωμών και στις τακτικές απάτης σε ολόκληρη την Ευρώπη, το μοτίβο αυτό πιθανότατα αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη πρόκληση της ΕΕ.
Υποστηρίζοντας αυτό, η έκθεση του Tietoevry Banking για το 2025 , που ανέλυσε πάνω από 3,7 δισεκατομμύρια ευρωπαϊκές συναλλαγές, διαπίστωσε αύξηση 43% στις απόπειρες απάτης ψηφιακών πληρωμών το 2024 σε σύγκριση με το 2023, κυρίως λόγω εξελιγμένης κοινωνικής μηχανικής και απάτης ενισχυμένης με AI. Οι απάτες κοινωνικής χειραγώγησης αυξήθηκαν κατά 156%, ενώ οι επιθέσεις ηλεκτρονικού ψαρέματος αυξήθηκαν κατά 77%, περιπλέκοντας τον εντοπισμό και την πρόληψη της απάτης.
Οι εγκληματίες χρησιμοποιούν συχνά πολύπλοκη κοινωνική μηχανική για να εξαπατήσουν τους καταναλωτές να αποκαλύψουν κωδικούς πρόσβασης μίας χρήσης (OTP) που αποστέλλονται από τις τράπεζες για τον έλεγχο ταυτότητας των συναλλαγών. Με αυτούς τους κωδικούς, οι απατεώνες παρακάμπτουν τα μέτρα ασφαλείας για να ολοκληρώσουν μη εξουσιοδοτημένες αγορές ή να συνδέσουν κλεμμένες κάρτες με ψηφιακά πορτοφόλια. Αυτό εκθέτει τα τρωτά σημεία της τρέχουσας εξάρτησης από τους OTP ως πρωταρχική άμυνα.
Οι παραβιάσεις δεδομένων σε λιανοπωλητές και τρίτους επιδεινώνουν περαιτέρω το πρόβλημα, παρέχοντας στους εγκληματίες τεράστιες συλλογές δεδομένων καρτών, οι οποίες παραμένουν εκμεταλλεύσιμες για μήνες ή χρόνια μετά την παραβίαση.
Είναι ενδιαφέρον ότι η απάτη με εγκεκριμένες πληρωμές push (APP), όπου τα θύματα εξαπατώνται για να εγκρίνουν πληρωμές, μειώθηκε κατά 2% σε 450 εκατομμύρια λίρες στο Ηνωμένο Βασίλειο, αντανακλώντας την αποτελεσματική εκπαίδευση των καταναλωτών και τις προσπάθειες ανίχνευσης απάτης.
Όσον αφορά το οικοσύστημα ηλεκτρονικού εμπορίου της ΕΕ, οι εξελίξεις αυτές υποδηλώνουν ότι πρέπει να υπάρξει συντονισμένη προσέγγιση με τη συμμετοχή τραπεζών, εμπόρων λιανικής, παρόχων πληρωμών και ρυθμιστικών αρχών. Τα βασικά μέτρα περιλαμβάνουν την ενίσχυση της επαλήθευσης ταυτότητας, την εφαρμογή ελέγχων δικαιούχων σε πραγματικό χρόνο και την εκπαίδευση των καταναλωτών σχετικά με τις εξελισσόμενες τακτικές κοινωνικής μηχανικής.
Καθώς αυξάνονται οι ευρωπαϊκές ηλεκτρονικές αγορές, η άμεση δράση για την καταπολέμηση της απάτης εξ αποστάσεως σχετικά με τις αγορές είναι απαραίτητη για την προστασία των καταναλωτών και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης στο ψηφιακό εμπόριο.