
Παρόμοιο μέγεθος, διαφορετικά έσοδα
Και οι δύο περιοχές έχουν σχεδόν πανομοιότυπους πληθυσμούς – η Ανατολική Ευρώπη αριθμεί 237,7 εκατομμύρια κατοίκους σε 9 χώρες και η Νότια Ευρώπη 238,1 εκατομμύρια σε 14 χώρες. Η διαφορά έγκειται στα έσοδα από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η Νότια Ευρώπη παράγει 557,9 δολάρια ανά άτομο ετησίως, η Ανατολική Ευρώπη μόνο 434,7 δολάρια.
Αυτό το χάσμα εξηγεί γιατί η Ανατολική Ευρώπη εξακολουθεί να έχει περιθώρια για ταχύτερη συνολική ανάπτυξη με CAGR 9.0% έναντι 8.3% στη Νότια Ευρώπη για την περίοδο 2020-2029.
Η Ανατολή αναπτύχθηκε σταθερά, ο Νότος παρουσίασε διακυμάνσεις
Μεταξύ 2020 και 2024, η Ανατολική Ευρώπη αναπτύχθηκε κατά 16,1% ετησίως – σταθερή και σταθερή. Η Νότια Ευρώπη πέτυχε μόνο 4,2%, αλλά με άγριες ταλαντεύσεις. Το 2020, η ανάπτυξη εκτινάχθηκε στο 70,1%, για να πέσει σε αρνητικό έδαφος το 2022 και το 2024.
Ο λόγος; Η Νότια Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, επλήγη περισσότερο από τον Covid. Το διαδικτυακό εμπόριο εξερράγη ξαφνικά εκεί που μόλις και μετά βίας υπήρχε πριν. Η Ανατολική Ευρώπη πέρασε από τον ψηφιακό μετασχηματισμό πιο σταδιακά.

Source: ECDB
Μετά το 2025, οι ρόλοι αντιστρέφονται
Οι διαδικτυακές πωλήσεις κατέχουν μερίδιο 10,5% του συνολικού λιανικού εμπορίου στη Νότια Ευρώπη και 8,4% στην Ανατολική Ευρώπη. Παρά την πιο προηγμένη ψηφιοποίηση, η Νότια Ευρώπη θα επιταχυνθεί ξανά μετά το 2025.
Η Ανατολική Ευρώπη σημείωσε επιβράδυνση. Τοπικές αγορές όπως το eMAG και το Ozon, καθώς και το AliExpress και το Temu χτίζουν την εμπιστοσύνη των πελατών, αλλά η περιοχή παρεμποδίζεται από τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Η πολιτική αποφασίζει
Η Νότια Ευρώπη έχει ένα διαρθρωτικό πλεονέκτημα – περισσότερα μέλη της ΕΕ, πράγμα που σημαίνει καλύτερες ψηφιακές υποδομές και κανονισμούς που υποστηρίζουν την ανάπτυξη. Η Ανατολική Ευρώπη έχει έναν ελαφρώς νεότερο πληθυσμό που αναζητά ευκαιρίες, αλλά η πολιτική αστάθεια περιορίζει τις δυνατότητες.
Και οι δύο περιοχές έχουν πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ευρυζωνική σύνδεση και smartphone. Και οι δύο επωφελούνται από έναν συνδυασμό τοπικών (El Corte Inglés, Skroutz, Trendyol) και διεθνών παικτών. Η διαφορά είναι ότι η Νότια Ευρώπη έχει τώρα καλύτερες συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη.