
Ξεκινήσατε στο Booking.com ως ειδικός μηχανικής μάθησης με επίκεντρο την Εμπιστοσύνη και την Ασφάλεια και τώρα ηγείστε μιας ομάδας που συνδυάζει μηχανική μάθηση (ML) και μηχανική λογισμικού. Κοιτάζοντας πίσω, ποιο είναι ένα μάθημα από την πρακτική σας δουλειά που εξακολουθεί να διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο ηγείστε σήμερα;
Όταν κοιτάζω πίσω στο ταξίδι μου, αν έπρεπε να επιλέξω ένα βασικό μάθημα που καθορίζει τη μετάβασή μου στη διαχείριση, είναι η σημασία της ιδιοκτησίας στην πλοήγηση στην ασάφεια.
Ως επιστήμονας ML, ζείτε εγγενώς με αβεβαιότητα. Ποτέ δεν ξέρεις αν ένα μοντέλο θα πετύχει τους KPIs-στόχους του και τα χρονοδιαγράμματα είναι εγγενώς λιγότερο προβλέψιμα από ό,τι στην παραδοσιακή μηχανική λογισμικού. Το να μάθω να πλοηγούμαι σε αυτή τη συνεχή ασάφεια με δίδαξε μια ζωτική δεξιότητα: να κατέχω τη διαδικασία της ανακάλυψης και του κινδύνου από άκρη σε άκρη.
Ως διευθυντής, αυτό μεταφράζεται στη δημιουργία μιας κουλτούρας ψυχολογικής ασφάλειας και ανθεκτικού σχεδιασμού. Ηγούμαι δίνοντας τη δυνατότητα στις ομάδες μου να κατέχουν τη διαδικασία επίλυσης του αγνώστου, αντί να φοβούνται την έλλειψη εγγυημένου αποτελέσματος. Δίνω προτεραιότητα στη διαφανή επικοινωνία του κινδύνου και της πιθανότητας έναντι της σταθερής βεβαιότητας, διασφαλίζοντας ότι λαμβάνουμε σκόπιμες αποφάσεις, διατηρώντας παράλληλα ευθυγραμμισμένους τους ενδιαφερόμενους, ακόμη και όταν η πορεία του έργου εξελίσσεται. Αυτή η ικανότητα διαχείρισης της αβεβαιότητας είναι ίσως η πιο σημαντική μετάβαση από τον επιστημονικό κόσμο στον διαχειριστικό.
Η διαχείριση ομάδων που εργάζονται τόσο σε τεχνητή νοημοσύνη αιχμής όσο και σε κρίσιμα χαρακτηριστικά ασφαλείας πρέπει να είναι πολύπλοκη. Πώς ενθαρρύνετε την ομάδα των μηχανικών σας να καινοτομεί, διατηρώντας παράλληλα την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία στον πυρήνα όλων όσων χτίζετε;
Η εξισορρόπηση της καινοτομίας με την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία είναι πράγματι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στον κλάδο μας και είναι κάτι που έχω συνεχώς στο μυαλό μου ως διευθυντής. Πρωταρχικός μας στόχος είναι πάντα να βοηθάμε στην προστασία των πελατών μας και να κάνουμε το σωστό, όχι απλώς να κυνηγάμε τις πιο συναρπαστικές τεχνικά ιδέες. Ωστόσο, το να παραμένουμε αποτελεσματικοί σημαίνει ότι πρέπει να εξελισσόμαστε συνεχώς.
Για να ενθαρρύνουμε την καινοτομία διατηρώντας παράλληλα την εμπιστοσύνη, εφαρμόζουμε αυτό που αποκαλώ «καινοτομία με περιορισμό κινδύνου». Διαχωρίζουμε ξεκάθαρα τον πειραματισμό από την παραγωγή. Για παράδειγμα, διοργανώνουμε συχνά εσωτερικά hackathons ως ασφαλή sandboxes για μάθηση και δημιουργικότητα. Αυτές οι ιδέες γίνονται Proofs of Concept που υποβάλλονται σε αυστηρή αξιολόγηση και επικύρωση κινδύνου πριν από οποιαδήποτε ενσωμάτωση στα ζωντανά, κρίσιμα για την ασφάλεια συστήματά μας. Αυτή η προσέγγιση μας επιτρέπει να καινοτομούμε με τόλμη χωρίς συμβιβασμούς στην αξιοπιστία.
Η ίδια η αξιοπιστία είναι αδιαπραγμάτευτη. Κάθε καινοτόμος λύση ML πρέπει να βασίζεται σε μια βάση ισχυρής μηχανικής λογισμικού. Μετράμε την επιτυχία όχι μόνο με την ακρίβεια του μοντέλου αλλά και με τη σταθερότητα, την παρατηρησιμότητα και τη συντηρησιμότητα ολόκληρου του αγωγού παραγωγής. Αυτό διασφαλίζει ότι οι κρίσιμες για την ασφάλεια υπηρεσίες μας είναι κατασκευασμένες για να διαρκούν.
Τέλος, είμαι ένθερμος υποστηρικτής της ανταλλαγής γρήγορων νικών και γνώσεων. Πραγματοποιούμε τακτικές συνεδρίες ανταλλαγής γνώσεων και διατηρούμε ενεργά κανάλια Slack για τη διάδοση νέων γνώσεων, από γνώσεις συνεδρίων έως ανακαλύψεις ιστολογίου. Αυτή η κουλτούρα συνεχούς μάθησης βοηθά την ομάδα να επιλύει τις προκλήσεις πιο γρήγορα και εμπνέει νέες ιδέες.
Καλλιεργώντας αυτή τη νοοτροπία, διασφαλίζουμε ότι η καινοτομία υποστηρίζει άμεσα τη βασική μας αποστολή: να διευκολύνουμε όλους να γνωρίσουν τον κόσμο με ασφάλεια.

Source: The North Macedonian E-commerce Association
Η κεντρική σας ομιλία στο 8ο Περιφερειακό Συνέδριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου, «Πώς κρατάμε τους πελάτες μας ασφαλείς χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη», διερευνά πώς η Booking.com προστατεύει όχι μόνο τις διαδικτυακές αλλά και τις πραγματικές εμπειρίες. Τι ενέπνευσε αυτή την εστίαση και ποιο βασικό μήνυμα ελπίζετε ότι θα πάρει το κοινό;
Η έμπνευση για αυτήν την εστίαση προέρχεται απευθείας από την αποστολή της Booking.com να δώσει τη δυνατότητα σε όλους να βιώσουν τον κόσμο με ασφάλεια. Δουλεύοντας με εμπιστοσύνη και ασφάλεια, αυτή η αποστολή καθοδηγεί ό,τι κάνουμε. Ως διευθυντής ομάδων ML και Engineering, έχω το προνόμιο να βλέπω πώς η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία οδηγούν αυτήν την αποστολή προς τα εμπρός σε κλίμακα.
Είναι ενδιαφέρον ότι πολλοί άνθρωποι υποθέτουν ότι η ασφάλεια σημαίνει απλώς ανησυχίες στον κυβερνοχώρο, όπως ο εντοπισμός απάτης ή οι ασφαλείς πληρωμές. Αν και αυτά είναι ζωτικής σημασίας, οι προσπάθειές μας για την Εμπιστοσύνη και την Ασφάλεια υπερβαίνουν ακόμη και αυτό. Εστιάζουμε στην προστασία της σωματικής και ψυχολογικής ευεξίας των ταξιδιωτών και των συνεργατών καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους, από την κράτηση έως το check-out.
Το βασικό μήνυμα που θέλω να πάρει το κοινό είναι διπλό. Πρώτον, οι επιχειρήσεις πρέπει να προχωρήσουν πέρα από την απλή τήρηση της κανονιστικής συμμόρφωσης ή την επιλογή των πλαισίων ελέγχου ασφαλείας. Πρέπει να μετατοπιστούμε από το «τι πρέπει να κάνουμε» στο «τι μπορούμε να κάνουμε» για να βελτιώσουμε πραγματικά την εμπειρία του πελάτη. Δεύτερον, οι νέες τεχνολογίες και η τεχνητή νοημοσύνη είναι οι βασικοί παράγοντες αυτής της αλλαγής. Γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ της διαδικτυακής μας πλατφόρμας και του πραγματικού κόσμου, επιτρέποντάς μας να προβλέπουμε, να αποτρέπουμε και να ανταποκρινόμαστε σε σύνθετους ανθρώπινους κινδύνους σε μεγάλη κλίμακα.
Η ταξιδιωτική βιομηχανία εξελίσσεται συνεχώς, με νέους ψηφιακούς κινδύνους και προσδοκίες από τους πελάτες. Πώς βλέπετε την τεχνητή νοημοσύνη να αναδιαμορφώνει το μέλλον των διαδικτυακών ταξιδιών και του ηλεκτρονικού εμπορίου τα επόμενα χρόνια;
Ως λάτρης της τεχνητής νοημοσύνης, βλέπω την τεχνητή νοημοσύνη να μεταμορφώνει τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου κάνοντας τις εμπειρίες των πελατών πιο εξατομικευμένες, αποτελεσματικές και απρόσκοπτες. Αλλά καθώς χτίζουμε αυτά τα συστήματα, είναι σημαντικό να παραμείνουμε συγκεντρωμένοι σε αυτό που πραγματικά έχει σημασία: να λύνουμε πραγματικά προβλήματα για τους ανθρώπους και να το κάνουμε αυτό με ασφάλεια, υπευθυνότητα και σε κλίμακα.
Ένας τομέας που ήδη αλλάζει γρήγορα είναι η αναζήτηση και η ανακάλυψη. Συνειδητοποίησα ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου και εμένα, προτιμούν πλέον να μιλούν με LLM παρά να γκουγκλάρουν κάτι. Είτε σχεδιάζετε ένα ταξίδι, ψάχνετε για ένα μέρος για φαγητό ή συγκρίνετε ποιο καθαριστικό ρομπότ να αγοράσετε, θέλουμε απαντήσεις που να είναι προσαρμοσμένες, συνομιλητικές και πραγματικά χρήσιμες. Η τεχνητή νοημοσύνη μετατοπίζει την ανακάλυψη από το βασικό φιλτράρισμα σε έξυπνες, προληπτικές εμπειρίες που καθοδηγούν τους χρήστες σε ολόκληρο το ταξίδι τους, όχι μόνο σε μία συναλλαγή. Ένα συναρπαστικό πρόσφατο παράδειγμα αυτής της αλλαγής είναι ότι Booking.com γίνει μία από τις πρώτες εφαρμογές συνεργατών που κυκλοφόρησαν στο ChatGPT. Αυτό διευκολύνει ακόμη περισσότερο τους ταξιδιώτες να εξερευνήσουν τη μεγάλη γκάμα καταλυμάτων μας χρησιμοποιώντας προτροπές συνομιλίας (όπως “Booking.com, βρείτε μου ξενοδοχεία στο Μαϊάμι Μπιτς για 3-5 Νοεμβρίου με πισίνα”), με την εφαρμογή ChatGPT να δημιουργεί σχετικές επιλογές και απρόσκοπτη πρόσβαση. (Αν είστε περίεργοι να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με αυτήν τη δυνατότητα, μπορείτε να ελέγξετε την πλήρη ενημέρωση εδώ.)
Στη συνέχεια, υπάρχει η επιχειρησιακή ανθεκτικότητα, ένας άλλος τεράστιος τομέας αντίκτυπου. Στον κλάδο, η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει πολύπλοκες, επαναλαμβανόμενες εργασίες όπως η διαλογή εξυπηρέτησης πελατών, η δυναμική τιμολόγηση ή οι έλεγχοι συμμόρφωσης. Αυτό σημαίνει ταχύτερες πλατφόρμες, ομαλότερη λειτουργία και λιγότερη χειρωνακτική προσπάθεια, απελευθερώνοντας τις ομάδες να επικεντρωθούν σε εργασίες υψηλής αξίας που απαιτούν δημιουργικότητα και ανθρώπινη κρίση.
Πιστεύω ειλικρινά ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει τις επιχειρήσεις, να απλοποιήσει τη ζωή και να ξεκλειδώσει εντελώς νέες εμπειρίες, αρκεί να τη χρησιμοποιούμε με υπευθυνότητα. Οι ομάδες που θα ηγηθούν σε αυτόν τον χώρο είναι αυτές που κινούνται γρήγορα, αλλά και παραμένουν προσγειωμένες στην ηθική, την εμπιστοσύνη των πελατών και το να κάνουν το σωστό.
Η μηχανική μάθηση είναι ένα βασικό μέρος της τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο είναι κεντρικό στην εργασία σας τόσο ως ειδικός όσο και ως διευθυντής μηχανικής. Υπάρχουν εργαλεία, πλαίσια ή τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης στα οποία βασίζεστε περισσότερο — προσωπικά ή με την ομάδα σας — που πρέπει να γνωρίζουν άλλοι επαγγελματίες του ηλεκτρονικού εμπορίου;
Περιττό να πούμε ότι σήμερα όλοι βασιζόμαστε σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που γίνονται όλο και πιο κρίσιμο μέρος της καθημερινής μας εργασίας, τόσο ως μηχανικοί όσο και ως ηγέτες.
Πέρα από την ευρέως διαδεδομένη πλέον εξάρτηση από εργαλεία ανοιχτού κώδικα, κατά την άποψή μου, αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη πρόκληση και εστίαση για τους μηχανικούς και τους ηγέτες έγκειται στα MLOps και στην αξιόπιστη ανάπτυξη, κλιμάκωση και διατήρηση της υγείας των μοντέλων. Στην ομάδα μας στο Booking.com, το αντιμετωπίζουμε αξιοποιώντας ισχυρές πλατφόρμες MLOps όπως το AWS SageMaker που τυποποιούν τη διοχέτευση από τη δημιουργία χαρακτηριστικών έως την παρακολούθηση. Αυτή η προσέγγιση είναι κρίσιμη για το ηλεκτρονικό εμπόριο, επειδή εξαλείφει τον κίνδυνο μετατόπισης του μοντέλου που προκαλεί απώλεια εσόδων και διασφαλίζει ότι μπορούν να αναπτυχθούν αξιόπιστα μοντέλα με λειτουργικότητα με ένα κλικ, αποδεικνύοντας πολύ πιο κρίσιμη από την αρχική ακρίβεια του μοντέλου.

Source: The North Macedonian E-commerce Association
Πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις και εταιρείες στα Δυτικά Βαλκάνια αρχίζουν να πειραματίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη. Με βάση την εμπειρία σας σε μια παγκόσμια πλατφόρμα, ποια θα ήταν η κορυφαία συμβουλή σας για τις ομάδες εδώ που θέλουν να δημιουργήσουν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα — χωρίς να χάσουν την εμπειρία του πελάτη;
Κατά την άποψή μου, η δημιουργία λύσεων τεχνητής νοημοσύνης πρέπει πάντα να συμβαδίζει με την πελατοκεντρικότητα. Οι πιο επιτυχημένες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που έχω δει ή στις οποίες συμμετείχα ξεκινούν με μια σαφή κατανόηση των πραγματικών αναγκών των χρηστών, όχι μόνο της τελευταίας τάσης της τεχνολογίας.
Για εταιρείες στα Δυτικά Βαλκάνια, θα συνιστούσα να ξεκινήσετε από μικρές με εστιασμένες περιπτώσεις χρήσης που βελτιώνουν πραγματικά το ταξίδι του πελάτη. Μην στοχεύετε να «AI τα πάντα» από την πρώτη μέρα, αντίθετα εντοπίστε ένα συγκεκριμένο σημείο τριβής που μπορείτε να λύσετε καλά. Είναι επίσης σημαντικό να ενσωματώσετε την ευθύνη στη διαδικασία από νωρίς, θεωρώντας την προκατάληψη, τη δικαιοσύνη και το απόρρητο των δεδομένων ως αναπόσπαστα μέρη της αναπτυξιακής σας στρατηγικής και όχι ως εκ των υστέρων.
Η ύπαρξη μιας διαδραστικής προσέγγισης είναι ζωτικής σημασίας: συλλέγετε συνεχώς τα σχόλια των χρηστών και κρατάτε τους ανθρώπους ενήμερους κατά τα πρώτα στάδια μέχρι να διαπρέψετε, ειδικά για αποφάσεις που επηρεάζουν άμεσα τους πελάτες ή είναι κρίσιμης φύσης. Αυτό βοηθά στη διατήρηση της εμπιστοσύνης και διασφαλίζει τη συνεχή εποπτεία. Η επιτυχία πρέπει να μετριέται όχι μόνο με την τεχνική ακρίβεια, αλλά και με το πόσο χρήσιμη και αξιόπιστη είναι η λύση για τους χρήστες.
Τα Δυτικά Βαλκάνια έχουν μια μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης με νέες προοπτικές και λιγότερους περιορισμούς κληρονομιάς. Εάν οι ομάδες παραμείνουν προσγειωμένες στην ηθική και την αξία των πελατών, υπάρχει μια πραγματική ευκαιρία να ηγηθούν με έξυπνη, υπεύθυνη καινοτομία, κάτι που είναι πραγματικά συναρπαστικό.