27 λεπτά για ανάγνωση

Εξατομίκευση πελατών ηλεκτρονικού εμπορίου: Πώς να αυξήσετε την αφοσίωση των πελατών

Φανταστείτε να περπατάτε στο αγαπημένο σας τοπικό κατάστημα και ο ιδιοκτήτης να σας χαιρετά με το όνομά σας, γνωρίζοντας ήδη τι μπορεί να σας αρέσει. Θυμούνται την τελευταία σας αγορά και σας υποδεικνύουν ένα νέο στοιχείο που το συμπληρώνει τέλεια. Αυτό το είδος προσωπικής επαφής σας κάνει να αισθάνεστε πολύτιμοι και σας κάνει να επιστρέφετε. Στον κόσμο του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου, το εξατομικευμένο μάρκετινγκ στοχεύει να αναδημιουργήσει την ίδια εμπειρία για κάθε πελάτη. Για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, η αξιοποίηση της εξατομίκευσης - από προσαρμοσμένες προτάσεις προϊόντων έως δυναμικό περιεχόμενο ιστότοπου - μπορεί να ενισχύσει δραματικά την αφοσίωση των πελατών και να ενισχύσει τις πωλήσεις. Αυτός ο οδηγός που βασίζεται στην ιστορία διερευνά πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα των πελατών σας και τα πιο πρόσφατα εργαλεία για να αντιμετωπίζετε κάθε αγοραστή σαν VIP, οδηγώντας σε βαθύτερη αφοσίωση στη διαδικασία.

Dimitar Dimitrov Dimitar Dimitrov
CEO, Wincompany.io | Socialscore.io
Αυτό το άρθρο μεταφράστηκε για εσάς από την τεχνητή νοημοσύνη
Εξατομίκευση πελατών ηλεκτρονικού εμπορίου: Πώς να αυξήσετε την αφοσίωση των πελατών
Πηγή: Depositphotos

Γιατί η εξατομίκευση έχει σημασία για το Customer Engagement

Η εξατομίκευση δεν είναι απλώς μια λέξη-κλειδί – είναι μια αποδεδειγμένη στρατηγική που κάνει τους πελάτες να αισθάνονται κατανοητοί και βελτιώνει την εμπειρία αγορών τους. Όταν το κατάστημά σας επικοινωνεί με τους αγοραστές με προσωπικό τρόπο (δείχνοντας σχετικά προϊόντα, περιεχόμενο και προσφορές), μειώνετε τον «θόρυβο» και τους διευκολύνετε να βρουν αυτό που θέλουν. Το αποτέλεσμα; Πιο ευτυχισμένοι πελάτες που μένουν περισσότερο και αγοράζουν περισσότερα.

Στην πραγματικότητα, περίπου το 80% των αγοραστών είναι πιο πιθανό να αγοράσουν από μια μάρκα που προσφέρει εξατομικευμένες εμπειρίες. Ομοίως, η εξατομίκευση έχει άμεσο αντίκτυπο στην αφοσίωση – περίπου το 60% των καταναλωτών λένε ότι θα γίνουν επαναλαμβανόμενοι αγοραστές μετά από μια προσαρμοσμένη εμπειρία αγορών.

╰┈➤ Εξετάστε ένα απλό παράδειγμα: ένας επισκέπτης για πρώτη φορά προσγειώνεται στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Χωρίς εξατομίκευση, βλέπουν γενικά μπεστ σέλερ ή μια αρχική σελίδα που ταιριάζει σε όλους. Με την εξατομίκευση, ωστόσο, μπορείτε να επισημάνετε προϊόντα στις κατηγορίες στις οποίες περιηγήθηκαν ή να εμφανίσετε ένα banner καλωσορίσματος με μια ειδική προσφορά μόνο για νέους αγοραστές.

Η εξατομικευμένη προσέγγιση έχει αμέσως καλύτερη απήχηση. Οι πελάτες αισθάνονται ότι ο ιστότοπος ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους , όπως και ο φιλικός ιδιοκτήτης καταστήματος που τους γνωρίζει και αυτή η αίσθηση κατανόησης χτίζει εμπιστοσύνη και αφοσίωσηΜε την πάροδο του χρόνου, αυτές οι προσαρμοσμένες αλληλεπιδράσεις – είτε στον ιστότοπο, σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μάρκετινγκ ή ακόμα και μέσω διαφημίσεων – κάνουν τους πελάτες πιο πιθανό να επιστρέψουν και λιγότερο πιθανό να απομακρυνθούν προς έναν ανταγωνιστή. Το εξατομικευμένο μάρκετινγκ μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας εφάπαξ πώλησης και ενός πελάτη εφ’ όρου ζωής.

Τεχνικές εξατομίκευσης που ενισχύουν τις πωλήσεις και την αφοσίωση

Το σύγχρονο ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει μια εργαλειοθήκη τεχνικών εξατομίκευσης που μπορούν να αναπτύξουν ακόμη και οι μικροί έμποροι. Ακολουθούν μερικοί από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να αυξήσετε την αφοσίωση και τις πωλήσεις:

  • Προσαρμοσμένες προτάσεις προϊόντων

Η σύσταση προϊόντων με βάση τη συμπεριφορά ή το ιστορικό ενός πελάτη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του εξατομικευμένου μάρκετινγκ. Σκεφτείτε το καρουζέλ “Συνιστάται για εσάς” στο Amazon ή τα ζευγάρια ρούχων σε έναν ιστότοπο μόδας. Αυτές οι προτάσεις χρησιμοποιούν ό, τι γνωρίζετε για τον πελάτη – ιστορικό προβολής, προηγούμενες αγορές, αντικείμενα που έχουν μείνει στο καλάθι – για να εμφανίσετε προϊόντα που είναι πιθανό να ενδιαφέρονται. Αν γίνει σωστά, οι πληροφορίες αισθάνονται μαγικά διαισθητικές στον αγοραστή.

👉 Για παράδειγμα, εάν ένας πελάτης αγόρασε μια κάμερα, ο ιστότοπός σας θα μπορούσε να προτείνει συμβατά αξεσουάρ ή ένα κιτ καθαρισμού φακού. Με την εμφάνιση σχετικών αντικειμένων (αντί να κάνετε τον πελάτη να τα αναζητήσει), αυξάνετε την πιθανότητα πρόσθετων πωλήσεων και δείχνετε στον πελάτη ότι κατανοείτε τις ανάγκες του.

Είναι σύνηθες οι εξατομικευμένες προτάσεις να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κομμάτι των εσόδων από το ηλεκτρονικό εμπόριο, επειδή ενθαρρύνουν τις διασταυρούμενες πωλήσεις (σχετικά προϊόντα) και τις πωλήσεις (προϊόντα υψηλότερης ποιότητας). Στην πράξη, πολλοί μικροί διαδικτυακοί λιανοπωλητές το εφαρμόζουν μέσω εφαρμογών ή ενσωματωμένων λειτουργιών πλατφόρμας – για παράδειγμα, α Shopify Το κατάστημα μπορεί να χρησιμοποιήσει μια προσθήκη που εμφανίζει αυτόματα “Οι πελάτες που αγόρασαν το X αγόρασαν επίσης το Y”.

The Role of Personalisation in E-Commerce Content Marketing

Source: Depositphotos

  • Δυναμικό επιτόπιο περιεχόμενο

Το δυναμικό περιεχόμενο σημαίνει ότι ο ιστότοπός σας αλλάζει αυτό που εμφανίζει με βάση το ποιος τον βλέπει ή πώς αλληλεπιδρά. Αυτό το είδος προσαρμογής μπορεί να κάνει έναν ιστότοπο να αισθάνεται σχεδόν εξατομικευμένος για κάθε επισκέπτη.

👉 Για παράδειγμα, η αρχική σελίδα σας θα μπορούσε να εμφανίζει διαφορετικές εικόνες banner και προωθήσεις ανάλογα με το αν ο επισκέπτης είναι ένας πρώτος χρονομετρητής, ένας επαναλαμβανόμενος πελάτης ή ένας πελάτης που έχει λήξει και προσπαθείτε να κερδίσετε πίσω. Ένας αγοραστής που επιστρέφει μπορεί να δει ένα “Καλώς ήρθατε πίσω, [Όνομα]! Δείτε τις νέες αφίξεις στην αγαπημένη σας κατηγορία”, ενώ ένας νέος επισκέπτης βλέπει ένα πιο γενικό καλωσόρισμα ή έκπτωση για την πρώτη του αγορά.

Ομοίως, μπορείτε να αλλάξετε δυναμικά τις καταχωρίσεις προϊόντων, δείχνοντας σε έναν χρήστη περισσότερες από τις κατηγορίες που φαίνεται να τον ενδιαφέρουν, ή ακόμα και να αλλάξετε τη σειρά του περιεχομένου (όπως η τοποθέτηση των προτιμώμενων επωνυμιών ενός χρήστη στο επάνω μέρος της σελίδας). Το εξατομικευμένο περιεχόμενο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι μια άλλη μορφή δυναμικού περιεχομένου: για παράδειγμα, ένα ενημερωτικό δελτίο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εισάγει τα συγκεκριμένα προϊόντα που άφησε κάθε παραλήπτης στο καλάθι του ή αλλάζει την εικόνα ήρωα με βάση το φύλο ή την τοποθεσία του πελάτη.

Όλες αυτές οι τροποποιήσεις κάνουν την εμπειρία αγορών να αισθάνεται προσαρμοσμένη και σχετική. Η ανταμοιβή είναι υψηλότερη αφοσίωση: οι πελάτες ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σε ιστότοπους που τους συνδέουν γρήγορα με αυτό που θέλουν και εκτιμούν τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τα μηνύματα που τους μιλούν προσωπικά. Οι λιανοπωλητές, μεγάλοι και μικροί, αναφέρουν καλύτερα ποσοστά μετατροπών όταν χρησιμοποιούν δυναμικό περιεχόμενο για να μειώσουν την ακαταστασία.

  • Εξατομικευμένα μηνύματα μάρκετινγκ & προσφορές

Πέρα από τον ίδιο τον ιστότοπο, η εξατομίκευση επεκτείνεται στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνείτε με τους πελάτες μέσω καναλιών μάρκετινγκ όπως email, SMS και διαφημίσεις. Η εξατομίκευση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι ιδιαίτερα ισχυρή για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, επειδή είναι προσβάσιμη και οικονομικά αποδοτική. Αντί να εκτοξεύετε το ίδιο ενημερωτικό δελτίο σε όλους, μπορείτε να τμηματοποιήσετε τη λίστα email σας και να στείλετε στοχευμένες καμπάνιες.

👉 Για παράδειγμα, μπορείτε να στείλετε μια ειδική έκπτωση σε παιδικά ρούχα σε πελάτες που έχουν αγοράσει παιδικά προϊόντα στο παρελθόν ή μια προσφορά επαναδέσμευσης “Μας λείπετε!” σε όσους δεν έχουν αγοράσει εδώ και έξι μήνες. Μπορείτε ακόμη και να ρυθμίσετε ενεργοποιημένα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: αυτοματοποιημένα μηνύματα που αποστέλλονται όταν ένας πελάτης κάνει μια συγκεκριμένη ενέργεια (ή δεν κάνει κάποια ενέργεια). Μια κλασική περίπτωση είναι το email εγκατάλειψης καλαθιού – εάν ένας αγοραστής αφήσει αντικείμενα στο καλάθι του χωρίς να κάνει check out, λαμβάνει μια φιλική υπενθύμιση με αυτές τις λεπτομέρειες του στοιχείου (και ίσως ένα κίνητρο για να ολοκληρώσει την αγορά).

Αυτά τα είδη εξατομικευμένης παρακολούθησης μπορούν να βελτιώσουν δραματικά τα ποσοστά μετατροπών. Επιπλέον, εξετάστε το ενδεχόμενο εξατομικευμένων ειδοποιήσεων SMS ή ειδοποιήσεων push (εάν έχετε εφαρμογή για κινητά) – ένα μήνυμα κειμένου που λέει σε έναν πελάτη ότι ένα προϊόν που μπορεί να του αρέσει είναι ξανά διαθέσιμο, για παράδειγμα, αισθάνεται προσωπικό και έγκαιρο. Το κλειδί είναι να χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα που έχετε για να κάνετε το μάρκετινγκ σας να αισθάνεται σαν μια χρήσιμη υπηρεσία θυρωρού και όχι μια μονόδρομη διαφήμιση.

Όταν οι πελάτες λαμβάνουν προτάσεις ή προσφορές που ευθυγραμμίζονται με τα ενδιαφέροντά τους, είναι πιο πιθανό να κάνουν κλικ και λιγότερο πιθανό να καταργήσουν την εγγραφή τους. Στην πραγματικότητα, οι εξατομικευμένες καμπάνιες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχουν βρεθεί ότι προσφέρουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά συναλλαγών από τις μη εξατομικευμένες εκρήξεις, επικυρώνοντας ότι η συνάφεια οδηγεί σε αποτελέσματα.

Όλες αυτές οι τεχνικές μοιράζονται ένα κοινό νήμα: βασίζονται σε εσωτερικά δεδομένα πελατών – τις πληροφορίες που συλλέγετε καθώς οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με την επιχείρησή σας. Ας εμβαθύνουμε λίγο περισσότερο στο πώς μπορείτε να αξιοποιήσετε αποτελεσματικά αυτά τα δεδομένα.

E-commerce Customer Personalisation: How to Drive Customer Engagement

Source: Depositphotos

Αξιοποίηση εσωτερικών δεδομένων: Το χρυσωρυχείο του πελάτη σας

Κάθε μικρή επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου βασίζεται σε πληθώρα εσωτερικών δεδομένων: τα προϊόντα που βλέπουν οι πελάτες, τα αντικείμενα που αγοράζουν (και πόσο συχνά), τις αναζητήσεις που εκτελούν, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ανοίγουν και ούτω καθεξής. Αυτά τα δεδομένα πρώτου μέρους (δεδομένα που συλλέγετε απευθείας από τους πελάτες) είναι το καύσιμο για εξατομίκευση. Σε αντίθεση με τα δεδομένα τρίτων (τα οποία συλλέγονται από εξωτερικές οντότητες και καθίστανται λιγότερο διαθέσιμα σε έναν κόσμο μετά τα cookies), τα δικά σας δεδομένα πελατών είναι μοναδικά για την επιχείρησή σας και εξαιρετικά σχετικά.

Ακόμα καλύτερα, οι πελάτες είναι συχνά πρόθυμοι να μοιραστούν αυτές τις πληροφορίες (συμπεριφορά περιήγησης, προτιμήσεις κ.λπ.) με αντάλλαγμα μια καλύτερη εμπειρία – μια έρευνα διαπίστωσε ότι το 83% των καταναλωτών είναι πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα τους για εξατομίκευση, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούνται υπεύθυνα.

Για έναν μικρό ή μεσαίο λιανοπωλητή, το πρώτο βήμα είναι να αναλύσει τη συμπεριφορά των πελατών για μοτίβα και τμήματα.

👉 Για παράδειγμα, μπορείτε να προσδιορίσετε μια ομάδα πελατών που αγοράζει μόνο κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων ή μια άλλη ομάδα που αγοράζει σταθερά νέες αφίξεις σε πλήρη τιμή. Ίσως ορισμένοι πελάτες περιηγούνται πολύ χωρίς να αγοράσουν, υποδεικνύοντας ότι χρειάζονται μια διαφορετική προσέγγιση (όπως μια απαλή ώθηση ή περισσότερες κριτικές / πληροφορίες για να λάβουν μια απόφαση). Τμηματοποιώντας το κοινό σας με βάση:

  • Ιστορικό αγορών
  • συχνότητα
  • Μέση αξία παραγγελίας
  • Συνήθειες περιήγησης
  • Επίπεδο αφοσίωσης

Μπορείτε να δημιουργήσετε στοχευμένο μάρκετινγκ για κάθε τμήμα. Πολλές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτουν ενσωματωμένα αναλυτικά στοιχεία ή πίνακες εργαλείων για τον εντοπισμό αυτών των μοτίβων. Ακόμη και κάτι τόσο απλό όσο η εξαγωγή του ιστορικού παραγγελιών σας για να δείτε επαναλαμβανόμενους πελάτες έναντι εφάπαξ αγοραστών μπορεί να ενημερώσει τον τρόπο με τον οποίο εξατομικεύετε τις επικοινωνίες (οι πιστοί πελάτες ενδέχεται να αποκτήσουν “VIP” πρώιμη πρόσβαση σε προϊόντα, ενώ οι εφάπαξ λαμβάνουν κίνητρο παρακολούθησης για να επιστρέψουν).

Μια άλλη πλούσια πηγή εσωτερικών δεδομένων είναι τα σχόλια και τα προφίλ των πελατών. Εάν ο ιστότοπός σας επιτρέπει τη δημιουργία λογαριασμού, οι πελάτες ενδέχεται να αποθηκεύσουν προτιμήσεις όπως το μέγεθος των ρούχων ή τα στοιχεία λίστας επιθυμιών. Εάν έχετε κριτικές προϊόντων ή αλληλεπιδράσεις εξυπηρέτησης πελατών, αυτές μπορούν να σηματοδοτήσουν τι έχει σημασία για έναν πελάτη (π.χ. μια κριτική μπορεί να αναφέρει ότι αγαπά τα φιλικά προς το περιβάλλον υλικά – χρήσιμες πληροφορίες για την εξατομίκευση αυτού που τους παρουσιάζετε). Ορισμένοι έμποροι στέλνουν έρευνες προτιμήσεων ή κουίζ (για παράδειγμα, ένα κουίζ στυλ για μια υπηρεσία κουτιού μόδας) – οι απαντήσεις τροφοδοτούν άμεσα την εξατομίκευση αντιστοιχίζοντας πελάτες με σχετικά προϊόντα. Αυτά τα είδη δεδομένων μηδενικού μέρους (πληροφορίες που οι πελάτες παρέχουν πρόθυμα για τον εαυτό τους) είναι όλο και πιο δημοφιλή ως τρόπος εξατομίκευσης με σεβασμό της ιδιωτικής ζωής.

Πώς μετατρέπετε όλα αυτά τα δεδομένα σε δράση; Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα εργαλεία Martech και οι πλατφόρμες δεδομένων πελατών (CDP), βοηθώντας σας να διαχειριστείτε και να χρησιμοποιήσετε δεδομένα σε κλίμακα.

E-commerce Customer Personalisation: How to Drive Customer Engagement

Source: Depositphotos

Εργαλεία του εμπορίου: Martech και CDPs για εξατομίκευση

Μπορεί να σκέφτεστε, “Αυτό ακούγεται υπέροχο, αλλά πώς μπορώ πραγματικά να το εφαρμόσω χωρίς μια μεγάλη ομάδα τεχνολογίας;” Τα καλά νέα είναι ότι η σύγχρονη τεχνολογία μάρκετινγκ (Martech) έχει κάνει την εξατομίκευση πολύ πιο προσιτή για επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Από υπηρεσίες μάρκετινγκ ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έως γραφικά στοιχεία εξατομίκευσης επί τόπου, υπάρχουν εργαλεία που μπορούν να αυτοματοποιήσουν μεγάλο μέρος της βαριάς ανύψωσης.

Μερικά παραδείγματα εργαλείων και πλατφορμών που υποστηρίζουν εξατομικευμένο μάρκετινγκ:

✔️ Πλατφόρμες μάρκετινγκ και αυτοματισμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Υπηρεσίες όπως το Mailchimp, το Klaviyo ή το Sendinblue σάς επιτρέπουν να χρησιμοποιείτε δεδομένα πελατών για να τμηματοποιείτε είδη κοινού και να δημιουργείτε αυτοματοποιημένες καμπάνιες. Μπορείτε να ορίσετε όρους όπως “εάν η τελευταία αγορά του πελάτη ήταν πριν από 6 μήνες, στείλτε ένα email επιστροφής με έκπτωση” ή “εάν έκαναν κλικ στη νέα χειμερινή συλλογή, στείλτε μια συνέχεια παρουσιάζοντας σχετικά αντικείμενα”.

Αυτές οι πλατφόρμες συχνά ενσωματώνονται απευθείας στο κατάστημά σας (Shopify, WooCommerce κ.λπ.), αντλώντας ιστορικό αγορών και δραστηριότητα ιστότοπου για εξατομίκευση περιεχομένου email. Για παράδειγμα, τα μπλοκ περιεχομένου προτάσεων προϊόντων του Mailchimp μπορούν να συμπληρώσουν αυτόματα ένα email με αντικείμενα που είναι πιθανό να αγοράσει ένας συγκεκριμένος πελάτης, με βάση την προηγούμενη συμπεριφορά του.

✔️ Επιτόπια εξατομίκευση και μηχανισμοί προτάσεων

Πολλές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτουν βασικές δυνατότητες εξατομίκευσης, όπως εμφάνιση σχετικών προϊόντων ή δημοφιλών αντικειμένων. Αλλά μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε αποκλειστικές εφαρμογές ή προσθήκες για να γίνετε πιο προηγμένοι. Εργαλεία όπως το Nosto, το Dynamic Yield ή το Recombee (για να αναφέρουμε μερικά) ειδικεύονται στην ανάλυση της συμπεριφοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου και στην εμφάνιση εξατομικευμένων προτάσεων προϊόντων ή ακόμα και στην αναδιάταξη περιεχομένου εν κινήσει.

Εάν εκτελείτε ένα Shopify κατάστημα, το App Store διαθέτει δεκάδες εφαρμογές εξατομίκευσης – μερικές επικεντρώνονται σε αναδυόμενα παράθυρα upsell / cross-sell, άλλα στην αλλαγή περιεχομένου αρχικής σελίδας ανά τμήμα. Αυτά είναι γενικά plug-and-play: εγκαθιστάτε, ρυθμίζετε τις παραμέτρους ορισμένων κανόνων ή διατάξεων και το εργαλείο χειρίζεται τα υπόλοιπα. Λειτουργούν ουσιαστικά ως μίνι μηχανές συστάσεων, χρησιμοποιώντας αλγόριθμους (συχνά τροφοδοτούμενους από AI) για να αποφασίσουν ποια προϊόντα ή μηνύματα θα δείξουν σε κάθε χρήστη. Ως αποτέλεσμα, ακόμη και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δύο ατόμων μπορεί να προσφέρει εμπειρίες προτάσεων τύπου Amazon χωρίς να αναπτύξει την τεχνολογία από το μηδέν.

✔️ Πλατφόρμες δεδομένων πελατών (CDP)

Ένα CDP είναι ένα πιο προηγμένο εργαλείο που συγκεντρώνει δεδομένα πελατών από όλες τις πηγές σας και σας βοηθά να αντλήσετε πληροφορίες ή να ενεργοποιήσετε ενέργειες από αυτό. Ενώ ιστορικά τα CDP ήταν τεχνολογία επιχειρήσεων, υπάρχουν πλέον επιλογές που απευθύνονται σε μικρότερες επιχειρήσεις ή διατίθενται ως υπηρεσία. Ο ρόλος ενός CDP είναι να λαμβάνει δεδομένα από τον ιστότοπό σας, το σύστημα σημείων πώλησης, την πλατφόρμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ., και να τα συνδυάζει σε ένα ενιαίο προφίλ πελάτη.

Αυτό το ενοποιημένο προφίλ είναι χρυσός για εξατομίκευση, επειδή μπορείτε να δείτε την πλήρη διαδρομή του πελάτη και να ανταποκριθείτε ανάλογα. Για παράδειγμα, αν το CDP δείχνει ότι ένας πελάτης περιηγήθηκε σε ένα προϊόν στον ιστότοπό σας, έκανε κλικ σε μια διαφήμιση Instagram και, στη συνέχεια, πρόσθεσε κάτι στο καλάθι, έχετε μια προβολή 360 μοιρών για να εξατομικεύσετε την επόμενη αλληλεπίδραση (ίσως ένα email παρακολούθησης που αναφέρεται στο καλάθι και προβάλλει αγαπημένα στοιχεία των θαυμαστών του Instagram).



Το Segment και το Exponea (τώρα Bloomreach Engagement) είναι παραδείγματα γνωστών CDP – σας επιτρέπουν να ορίσετε κανόνες όπως “στείλτε σε αυτό το άτομο μια ειδοποίηση push εάν έχει επισκεφθεί τον ιστότοπο 3 φορές χωρίς αγορά” ή “δείξτε μια ειδική προσφορά στον ιστότοπο εάν ο πελάτης είναι σε επίπεδο αφοσίωσης Gold”.

Για μια μικρή επιχείρηση, η υιοθέτηση ενός πλήρους CDP μπορεί να είναι υπερβολική, αλλά η ιδέα αξίζει να σημειωθεί. Ακόμα κι αν δεν χρησιμοποιείτε μια ειδική πλατφόρμα, μπορείτε να εξασκήσετε το πνεύμα ενός CDP ενοποιώντας τακτικά δεδομένα από διαφορετικά μέρη (π.χ. διασταύρωση της λίστας email σας με δεδομένα αγοράς) για να ενημερώσετε το μάρκετινγκ σας. Είναι ενδιαφέρον ότι ορισμένες νεότερες λύσεις συνδυάζουν τη δύναμη ενός CDP με ευκολία χρήσης που απευθύνεται σε επιχειρήσεις με περιορισμένους τεχνολογικούς πόρους.

✔️ CDP φως ή εναλλακτικά σε CDP

Μια πλατφόρμα που αξίζει να αναφερθεί σε αυτόν τον χώρο είναι το SocialScore. Πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα που αξιοποιεί αναλυτικά στοιχεία και εναλλακτικά δεδομένα που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη για να εμπλουτίσει τα προφίλ των πελατών σας και να κάνει την προγνωστική εξατομίκευση πιο προσιτή. Στην ουσία, μπορεί να τραβήξει εξωτερικά σήματα δεδομένων (όπως δημόσιες πληροφορίες κοινωνικών μέσων ενός πελάτη ή άλλα διαδικτυακά ίχνη) και να τα ενσωματώσει στα εσωτερικά σας δεδομένα για να δημιουργήσει ένα πιο ολοκληρωμένο προφίλ.

Η πλατφόρμα επικεντρώνεται στην ευκολία χρήσης – προσφέρει προγνωστικά αναλυτικά στοιχεία με ελάχιστη προσπάθεια ενσωμάτωσης, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και χωρίς προγραμματιστή, μπορείτε να αξιοποιήσετε τις γνώσεις της. Οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν αυτόματα τμήματα πελατών και ακόμη και να δημιουργήσουν μοντέλα πρόβλεψης (για πράγματα όπως η τάση αγοράς ή ο κίνδυνος απώλειας) χρησιμοποιώντας τον πίνακα ελέγχου του SocialScore.

👉 Για παράδειγμα, τα δεδομένα του SocialScore μπορεί να αποκαλύψουν ποιοι πελάτες έχουν ενδιαφέροντα σε φιλικά προς το περιβάλλον ή φυτικά θέματα (σταχυολογημένα από το ευρύτερο ψηφιακό τους αποτύπωμα). Στη συνέχεια, θα μπορούσατε να στοχεύσετε αυτό το υποσύνολο με μια προσαρμοσμένη καμπάνια. Ενώ θέλετε πάντα να χρησιμοποιείτε τα εξωτερικά δεδομένα προσεκτικά και να σέβεστε το απόρρητο, ο εμπλουτισμός των εσωτερικών δεδομένων σας με εξωτερικές πληροφορίες μπορεί να σας δώσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην κατανόηση και την εμπλοκή των πελατών σας. (Λεπτή συμβουλή: Το SocialScore είναι μια τέτοια λύση για εξερεύνηση για όσους θέλουν να υπερφορτώσουν τα δεδομένα των πελατών τους χωρίς βαριά ανύψωση.)

Εμπλουτισμός προφίλ πελατών με εξωτερικά δεδομένα

Ενώ τα εσωτερικά δεδομένα έχουν σημαντική ισχύ, μπορεί να παρέχουν μόνο μια μερική εικόνα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για νέους πελάτες (όπου έχετε λίγες πληροφορίες) ή υποψήφιους πελάτες που επισκέπτονται τον ιστότοπό σας για πρώτη φορά. Εκεί μπορούν να εισέλθουν εξωτερικά δεδομένα . Εξωτερικά δεδομένα σημαίνει οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικά με τους πελάτες που προέρχονται εκτός των άμεσων αλληλεπιδράσεών σας μαζί τους.

Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει:

  • Δεδομένα κοινωνικών μέσων
  • Δημογραφικά στοιχεία
  • βάσεις δεδομένων τρίτων που συγκεντρώνουν πληροφορίες καταναλωτών (όπως ενδιαφέροντα, δείκτες τρόπου ζωής ή πιστωτικά αποτελέσματα, ανάλογα με το τι είναι σχετικό και διαθέσιμο)

👉 Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι διαχειρίζεστε ένα κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου προμήθειας κατοικίδιων ζώων. Τα εσωτερικά δεδομένα σας ενδέχεται να δείχνουν ότι ένας συγκεκριμένος πελάτης αγόρασε τροφή για σκύλους από εσάς δύο φορές. Αυτό είναι χρήσιμο – ξέρετε ότι έχουν ένα σκυλί και ποια μάρκα προτιμούν. Τώρα, φανταστείτε ότι είχατε πρόσβαση σε ορισμένα εξωτερικά δεδομένα που δείχνουν ότι αυτός ο πελάτης ακολουθεί επίσης αρκετές σελίδες ενθουσιώδους γάτας στα κοινωνικά μέσα. Τώρα έχετε μια υπόδειξη ότι μπορεί επίσης να είναι ιδιοκτήτης γάτας ή εραστής. Με αυτές τις γνώσεις, μπορείτε να εξατομικεύσετε την εμπειρία τους δείχνοντας επίσης ορισμένα προϊόντα γάτας ή στέλνοντας ένα email σχετικά με τη νέα σας σειρά παιχνιδιών για γάτες. Χωρίς τα εξωτερικά δεδομένα, μπορεί να τους αντιμετωπίζατε ως “μόνο ιδιοκτήτες σκύλων” και να χάνατε την ευκαιρία να τους διασταυρώσετε ή να τους προσελκύσετε σε άλλο ενδιαφέρον.

Τα εξωτερικά δεδομένα μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν ευρύτερες πληροφορίες, όπως γεωγραφικά δεδομένα ή δεδομένα καιρού (επομένως θα μπορούσατε να προτείνετε μπότες βροχής σε μια εβδομάδα έντονης βροχής στους αγοραστές σε μια συγκεκριμένη περιοχή) ή ακόμα και κοινωνικοοικονομικά δεδομένα (εάν χρησιμοποιούνται δεοντολογικά και νόμιμα, π.χ. προώθηση προϊόντων premium έναντι προϋπολογισμού σε διαφορετικά τμήματα αναλόγως). Η ιδέα είναι να εμπλουτίσετε το προφίλ ενός πελάτη πέρα από αυτό που σας έχει πει άμεσα. Κατά τη συγχώνευση εξωτερικών δεδομένων, εργαλεία όπως το προαναφερθέν SocialScore ή άλλες υπηρεσίες εμπλουτισμού δεδομένων συνήθως ταιριάζουν με τους πελάτες μέσω κάτι όπως ένα email ή έναν αριθμό τηλεφώνου και αντλούν τυχόν δημόσια διαθέσιμα δεδομένα ή δεδομένα που παρέχονται από συνεργάτες για αυτό το άτομο.

Το πλεονέκτημα αυτού του εμπλουτισμού είναι η ακριβέστερη εξατομίκευση. Συμπληρώνετε κενά που τα εσωτερικά σας δεδομένα δεν μπορούν να καλύψουν έως ότου ο πελάτης επιδείξει ορισμένες συμπεριφορές. Είναι σαν να δίνετε στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα τη διαίσθηση ενός πραγματικού πωλητή που μπορεί να συμπεράνει πράγματα για έναν πελάτη από μια γρήγορη συνομιλία. Ωστόσο, μια λέξη προσοχής: με τα μεγάλα δεδομένα έρχεται μεγάλη ευθύνη. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε εξωτερικά δεδομένα με τρόπο που να μην τρομάζει τους πελάτες. Εάν ξαφνικά αρχίσετε να αναφέρετε πληροφορίες που δεν σας έδωσαν άμεσα, μπορεί να αισθανθείτε επεμβατικές. Το κόλπο είναι να χρησιμοποιήσετε τις πληροφορίες διακριτικά.

Στην πράξη, αυτό μπορεί να σημαίνει τη χρήση εξωτερικών δεδομένων πίσω από τα παρασκήνια για να αποφασίσετε ποια προϊόντα θα παρουσιάσετε, αντί να δηλώνετε ρητά “επειδή ακολουθείτε το X στο Twitter, εδώ είναι το προϊόν Y”. Όταν γίνεται σωστά, η ενσωμάτωση εξωτερικών δεδομένων απλώς ενισχύει τη συνάφεια του μάρκετινγκ – οι πελάτες απλώς αντιλαμβάνονται ότι “αυτή η μάρκα παίρνει πραγματικά αυτό που μου αρέσει”, χωρίς απαραίτητα να συνειδητοποιούν γιατί.

Για να δείξουμε μια λεπτή χρήση εξωτερικών δεδομένων: ορισμένοι έμποροι χρησιμοποιούν την «ακρόαση» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να καθοδηγήσουν την εξατομίκευση. Εάν μια συγκεκριμένη πελατειακή βάση βουίζει για μια νέα τάση (ας πούμε, βιώσιμη συσκευασία ή ένα συγκεκριμένο στυλ μόδας) σε κοινωνικές πλατφόρμες, ένας έμπορος μπορεί να ενσωματώσει αυτήν την τάση στα προϊόντα ή το περιεχόμενο που εξατομικεύει για το κοινό, ακόμη και αν μεμονωμένοι πελάτες δεν το ανέφεραν άμεσα στον ιστότοπο. Αυτό το είδος εξατομίκευσης βάσει τάσεων διασφαλίζει ότι παραμένετε σχετικοί με τον πολιτισμό και τα συμφραζόμενα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η χρήση εξωτερικών δεδομένων για την πρόβλεψη της αξίας διάρκειας ζωής των πελατών – ορισμένοι πάροχοι δεδομένων ενδέχεται να βαθμολογήσουν δυνητικούς πελάτες ή πελάτες με βάση το προφίλ και τη συμπεριφορά τους αλλού. Εάν γνωρίζετε μέσω μιας εξωτερικής βαθμολογίας ότι ένας νέος συνδρομητής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι πολύ πιθανό να γίνει μεγάλος δαπανητής, μπορείτε να τους επιταχύνετε σε ένα τμήμα VIP και να τους δώσετε θεραπεία λευκών γαντιών νωρίς.

Συνοπτικά, ο εμπλουτισμός των προφίλ με εξωτερικά δεδομένα (από δείκτες κοινωνικής επιρροής έως προφίλ ενδιαφερόντων) μπορεί να ενισχύσει το παιχνίδι εξατομίκευσης στο επόμενο επίπεδο. Απλώς φροντίστε να είστε διαφανείς στην πολιτική απορρήτου σας και να εστιάσετε στη χρήση των δεδομένων για να προσθέσετε αξία για τον πελάτη. Όταν η εμπειρία βελτιώνεται, οι πελάτες γενικά καλωσορίζουν την εξατομίκευση.

Trends in e-commerce

Source: Depositphotos

Τάσεις και στρατηγικές εξατομίκευσης με δυνατότητα δράσης

Το εξατομικευμένο μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να εξελίσσεται ραγδαία. Αυτό που είναι συναρπαστικό είναι ότι πολλές από τις τάσεις αιχμής είναι όλο και πιο προσιτές στους μικρούς και μεσαίους εμπόρους, όχι μόνο στους μεγάλους παίκτες. Ας εξερευνήσουμε μερικές σύγχρονες τάσεις και, κυρίως, πώς μπορείτε να εφαρμόσετε ρεαλιστικά αυτές τις στρατηγικές στη δική σας επιχείρηση:

📈 Εξατομίκευση με τεχνολογία AI για όλους

Πριν από λίγο καιρό, η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για εξατομίκευση σήμαινε μεγάλο προϋπολογισμό και τεχνογνωσία. Τώρα, τα εργαλεία εξατομίκευσης που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη γίνονται mainstream και προσιτά. Πολλές από τις εφαρμογές και τις πλατφόρμες που συζητήσαμε (από τις μηχανές προτάσεων έως τον αυτοματισμό email) έχουν AI κάτω από την κουκούλα – για παράδειγμα, αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης που αποφασίζουν το καλύτερο προϊόν για εμφάνιση σε κάθε αγοραστή.

Η τάση προς το 2025 είναι η υπερ-εξατομίκευση, όπου η τεχνητή νοημοσύνη αναλύει τεράστιες ποσότητες δεδομένων (μοτίβα περιήγησης, προφίλ πελατών, δεδομένα με βάση τα συμφραζόμενα) για να προσαρμόσει τις εμπειρίες σε πραγματικό χρόνο.

Πώς μπορεί μια μικρή επιχείρηση να αξιοποιήσει αυτό;

Ο απλούστερος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσετε λογισμικό που προσφέρει “αυτόματες” ή “έξυπνες” δυνατότητες εξατομίκευσης. Εάν η πλατφόρμα email σας διαθέτει εναλλαγή για χρόνους αποστολής βελτιστοποιημένους με AI ή επιλογές προϊόντων, δοκιμάστε το. Εάν η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου σας εισάγει ένα μπλοκ προτάσεων βάσει AI, χρησιμοποιήστε το στον ιστότοπό σας. Δεν χρειάζεται να δημιουργήσετε μόνοι σας το AI. Απλά πρέπει να υιοθετήσετε τα εργαλεία που το έχουν.

Το πλεονέκτημα που θα αποκτήσετε είναι ένα σύστημα συνεχούς μάθησης που βελτιώνει την εξατομίκευση σας χωρίς χειροκίνητη προσπάθεια. Ως πρακτικό βήμα, παρακολουθήστε τις αγορές εφαρμογών ή τις ενημερώσεις για την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου σας για οτιδήποτε φέρει την ένδειξη “AI” ή “Smart”. Ακόμη και τα chatbots που υποστηρίζονται από AI (όπως αυτά στο Facebook Messenger ή στη συνομιλία του ιστότοπού σας) μπορούν να εξατομικεύσουν τις απαντήσεις με βάση τα ερωτήματα των πελατών.

📈 Πολυκαναλική εξατομίκευση

Οι πελάτες αλληλεπιδρούν πλέον με επωνυμίες σε πολλαπλά σημεία επαφής – ιστότοπο, εφαρμογή για κινητά, email, κοινωνικά μέσα, ακόμη και φυσικά καταστήματα ή εκδηλώσεις. Μια ισχυρή τάση είναι η διασφάλιση συνεπούς εξατομίκευσης σε όλα τα κανάλια, χρησιμοποιώντας συχνά αυτήν την ενοποιημένη προσέγγιση δεδομένων πελατών.

👉 Για παράδειγμα, εάν ένας πελάτης περιηγηθεί σε ένα προϊόν στην εφαρμογή σας για κινητά, ενδέχεται να λάβει αργότερα ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το ίδιο προϊόν (εάν δεν αγόρασε). Εάν αγοράσουν κάτι σε ένα φυσικό αναδυόμενο κατάστημα, ίσως ο ιστότοπός σας ηλεκτρονικού εμπορίου να τους δείξει αργότερα αξεσουάρ για αυτό το αντικείμενο. Αυτή η τεχνική μπορεί να ακούγεται περίπλοκη, αλλά ακόμη και οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν μίνι εκδόσεις της.

Μία εφαρμόσιμη στρατηγική:

Ενσωματώστε την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου σας με τη διαφήμισή σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εργαλεία όπως το pixel του Facebook ή η παρακολούθηση του Google Ads σάς επιτρέπουν να δημιουργείτε καμπάνιες επαναληπτικού μάρκετινγκ που αποτελούν ουσιαστικά εξατομίκευση σε μορφή διαφήμισης, δείχνοντας στους χρήστες διαφημίσεις για προϊόντα που είδαν ή πρόσθεσαν στο καλάθι.

Μια άλλη εύκολη νίκη είναι να ενοποιήσετε την επωνυμία και τα μηνύματά σας μέσω email και επί τόπου. Εάν τμηματοποιείτε τους πελάτες κατά, για παράδειγμα, ενδιαφέροντα ή δημογραφικά στοιχεία, χρησιμοποιήστε παρόμοια τμήματα για περιεχόμενο κοινωνικών μέσων. Η ιδέα είναι ότι όπου ένας πελάτης αλληλεπιδρά μαζί σας, αισθάνεται ότι η μάρκα τον «θυμάται».

omnichannel

Source: Depositphotos

Μια πρακτική συμβουλή είναι να χρησιμοποιήσετε τη Διαχείριση Πελατειακών Σχέσεων (CRM) ή οποιαδήποτε βάση δεδομένων έχετε ως κεντρική αναφορά – κρατήστε σημειώσεις ή ετικέτες για τους πελάτες (όπως “ενδιαφέρεστε για ηλεκτρονικά” ή “αγοραστής ευκαιρίας”) και χρησιμοποιήστε αυτές τις ετικέτες όταν επικοινωνείτε σε οποιοδήποτε κανάλι. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, ακόμη και πράγματα όπως εξατομικευμένες ειδοποιήσεις push μέσω της εφαρμογής σας για κινητά ή εξατομικευμένο διαφημιστικό ταχυδρομείο με βάση τη διαδικτυακή συμπεριφορά βρίσκονται στο τραπέζι για μικρότερους εμπόρους (ορισμένες υπηρεσίες εκτύπωσης προσφέρουν αυτοματοποιημένες ταχυδρομικές κάρτες όταν ενεργοποιείται ένα διαδικτυακό συμβάν, για παράδειγμα).

Ξεκινήστε με τα κανάλια που είναι πιο σημαντικά για την επιχείρησή σας και βεβαιωθείτε ότι η στρατηγική εξατομίκευσης επεκτείνεται σε αυτά με συντονισμένο τρόπο.

📈 Εστίαση δεδομένων πρώτου μέρους και απόρρητο

Μια σημαντική τάση που διαμορφώνει τις στρατηγικές εξατομίκευσης είναι η αυξανόμενη σημασία των δεδομένων πρώτου μέρους. Με τα προγράμματα περιήγησης ιστού να καταργούν σταδιακά τα cookies τρίτων και τους κανονισμούς απορρήτου να γίνονται αυστηρότεροι, οι επιχειρήσεις μετατοπίζονται σε δεδομένα που προέρχονται απευθείας από τον πελάτη (με συγκατάθεση).

Για εσάς, αυτό σημαίνει διπλασιασμό της συλλογής χρήσιμων δεδομένων μέσω άμεσων αλληλεπιδράσεων. Ενθαρρύνετε τους πελάτες να δημιουργούν λογαριασμούς ή προφίλ στον ιστότοπό σας, επισημαίνοντας πλεονεκτήματα (όπως ταχύτερη ολοκλήρωση αγοράς ή προσαρμοσμένες προτάσεις). Χρησιμοποιήστε κέντρα προτιμήσεων όπου οι πελάτες μπορούν να σας πουν τι τους ενδιαφέρει. Ίσως να δημιουργήσετε ελκυστικά κουίζ ή αναζητητές στυλ που εξυπηρετούν τον πελάτη και σας δίνουν πληροφορίες (για παράδειγμα, “Βοηθήστε μας να προσαρμόσουμε τις προτάσεις: Προτιμάτε το Α ή το Β;”).

Η τάση είναι ότι οι πελάτες αναμένουν εξατομίκευση, αλλά και ιδιωτικότητα – μια δύσκολη ισορροπία. Η εφαρμόσιμη στρατηγική εδώ είναι η διαφάνεια και η ανταλλαγή αξίας. Να είστε σαφείς σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείτε τα δεδομένα (“Χρησιμοποιούμε τα γενέθλιά σας για να σας στείλουμε μια ειδική έκπτωση, τίποτα περισσότερο”) και βεβαιωθείτε ότι κάθε φορά που ζητάτε δεδομένα, παρέχετε αξία από αυτά. Η κατάργηση της εύκολης παρακολούθησης σημαίνει ότι οι μικρές επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν τις δικές τους πλούσιες βάσεις δεδομένων πελατών.

Ευτυχώς, πολλά εργαλεία (όπως CRM, λειτουργίες CDP-lite σε πλατφόρμες email κ.λπ.) βοηθούν στην ασφαλή αποθήκευση και διαχείριση δεδομένων πρώτου μέρους. Οι επιχειρήσεις που κερδίζουν την αφοσίωση των πελατών θα είναι εκείνες που κερδίζουν εμπιστοσύνη στον τρόπο εξατομίκευσης. Επομένως, βεβαιωθείτε ότι το εξατομικευμένο μάρκετινγκ όχι μόνο ακολουθεί τις νομικές απαιτήσεις (GDPR κ.λπ.) αλλά βοηθά πραγματικά τον πελάτη. Εάν το κάνετε σωστά, οι πελάτες θα μοιραστούν περισσότερες πληροφορίες μαζί σας, γεγονός που τροφοδοτεί έναν ενάρετο κύκλο καλύτερης εξατομίκευσης.

📈 Εξατομίκευση σε πραγματικό χρόνο και ευέλικτες δοκιμές

Μια άλλη τάση κινείται προς την ανταπόκριση σε πραγματικό χρόνο . Οι αγοραστές συχνά εκπλήσσονται (με την καλή έννοια) όταν ένας ιστότοπος φαίνεται να αντιδρά άμεσα στις ενέργειές τους.

👉 Για παράδειγμα, εάν ένας πελάτης περιηγείται σε μπότες πεζοπορίας, μια προσέγγιση σε πραγματικό χρόνο μπορεί να περιλαμβάνει αμέσως ένα banner: “Ετοιμαστείτε για την πεζοπορία σας! 10% έκπτωση στα σακίδια πεζοπορίας σήμερα.” Είναι σχετικό με το τι κάνουν εκείνη τη στιγμή. Η επίτευξη τροποποιήσεων σε πραγματικό χρόνο ήταν περίπλοκη, αλλά τώρα πολλά εργαλεία εξατομίκευσης προσφέρουν αυτήν τη δυνατότητα από το κουτί. Ως μικρός έμπορος, εξετάστε το ενδεχόμενο εφαρμογής λειτουργιών όπως αναδυόμενα παράθυρα εξόδου-πρόθεσης (τα οποία εμφανίζονται όταν ένας χρήστης πρόκειται να φύγει, ίσως προσφέροντας έκπτωση για την ολοκλήρωση μιας αγοράς) ή προτάσεις προϊόντων στη σελίδα που ενημερώνονται καθώς ο χρήστης προσθέτει αντικείμενα στο καλάθι (“Προσθέσατε το X, τι θα λέγατε για το Y να το ακολουθήσετε;”).

Επιπλέον, υιοθετήστε μια ευέλικτη νοοτροπία δοκιμών: δοκιμάστε διαφορετικές τακτικές εξατομίκευσης και μετρήστε τι λειτουργεί καλύτερα. Ίσως δοκιμάσετε δύο εκδόσεις μιας εξατομικευμένης αρχικής σελίδας – μία που χαιρετά με το όνομα έναντι μιας που επισημαίνει την κατηγορία ενδιαφέροντος – και δείτε ποια αποδίδει μεγαλύτερη αφοσίωση. Πολλές πλατφόρμες διαθέτουν δυνατότητες δοκιμών A / B ή μπορείτε να κάνετε ανεπίσημες δοκιμές αλλάζοντας στρατηγικές εβδομαδιαίως και παρακολουθώντας τα αποτελέσματα.

Η ιδέα είναι ότι η εξατομίκευση δεν είναι στατική. Μπορείτε να τροποποιείτε συνεχώς κανόνες ή προσφορές με βάση το τι ανταποκρίνονται οι πελάτες. Η τάση είναι ότι οι στρατηγικές εξατομίκευσης βασίζονται όλο και περισσότερο στα δεδομένα, χρησιμοποιώντας αναλυτικά στοιχεία για να βελτιώσουν την εξατομίκευση (ναι, είναι λίγο meta!). Για ένα βήμα με δυνατότητα δράσης, αφιερώστε λίγο χρόνο κάθε μήνα για να ελέγξετε την απόδοση εξατομίκευσης: ποιες προτάσεις λαμβάνουν κλικ, ποιο τμήμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχε την καλύτερη απόκριση κ.λπ. Στη συνέχεια, προσαρμόστε ανάλογα την τακτική σας. Αυτή η επαναληπτική βελτίωση θα διασφαλίσει ότι το εξατομικευμένο μάρκετινγκ παραμένει αποτελεσματικό και δεν θα ξεπεραστεί.

📈 Εξατομίκευση για τον έμπορο μικρής ομάδας

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί μια τάση στο τοπίο των εργαλείων: οι λύσεις συσκευάζονται όλο και περισσότερο για μικρότερες ομάδες με γνώμονα την αυτοματοποίηση και την ευκολία. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεστε έναν ειδικό αναλυτή για την ανάλυση δεδομένων ή έναν κωδικοποιητή για την εφαρμογή αλλαγών.

👉 Για παράδειγμα, ορισμένες σύγχρονες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτουν πίνακες ελέγχου εξατομίκευσης που σας λένε απλά: “Πελάτες παρόμοιοι με τον John Doe ενδιαφέρονται για το X” και μπορείτε να ενεργήσετε σε αυτό με ένα κλικ κουμπιού.

Έχετε το νου σας για ενσωματωμένες δυνατότητες εξατομίκευσης στο λογισμικό που χρησιμοποιείτε ήδη. Εάν χρησιμοποιείτε μια δημοφιλή πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (Shopify, BigCommerce, Magento κ.λπ.), εγγραφείτε στις ενημερώσεις ή τα ιστολόγιά τους – συχνά αναπτύσσουν νέες δυνατότητες, όπως εξατομικευμένα κουπόνια, εργαλεία τμηματοποίησης πελατών ή ταξινόμηση προϊόντων AI. Η έγκαιρη υιοθέτηση αυτών των χαρακτηριστικών μπορεί να σας προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Επίσης, εξετάστε το ενδεχόμενο να αξιοποιήσετε πλατφόρμες δεδομένων πελατών ή εργαλεία εμπλουτισμού δεδομένων σε δοκιμαστική βάση για να δείτε ποια αξία παρέχουν. Ορισμένες υπηρεσίες ενδέχεται να προσφέρουν δωρεάν δοκιμές ή προσιτά επίπεδα για μικρές επιχειρήσεις, επιτρέποντάς σας να πειραματιστείτε με προγνωστική τμηματοποίηση ή προηγμένο προφίλ χωρίς μεγάλη δέσμευση.

Το τοπίο το 2025 αφορά σε μεγάλο βαθμό την ενδυνάμωση των επιχειρήσεων όλων των μεγεθών για την παροχή εξατομίκευσης. Οι όροι ανταγωνισμού είναι ισοπεδωτικοί σε κάποιο βαθμό – ένας καταλαβαίνω μικρός λιανοπωλητής μπορεί να εφαρμόσει μεγάλο μέρος της εξατομίκευσης που κάνει ένας μεγάλος λιανοπωλητής, χρησιμοποιώντας έξυπνα εργαλεία εκτός συσκευασίας και εστιάζοντας στις πιο αποτελεσματικές τακτικές για τη θέση του.

Το εξατομικευμένο μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ένα ταξίδι, όχι ένα εφάπαξ έργο. Μπορείτε να ξεκινήσετε μικρά: προσθέστε μια ενότητα προτεινόμενων προϊόντων, εξατομικεύστε μία καμπάνια ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τμηματοποιήστε το κοινό σας σε μερικές βασικές ομάδες και μιλήστε σε καθεμία λίγο διαφορετικά. Δεν χρειάζεται να κάνετε τα πάντα ταυτόχρονα. Ακόμη και η σταδιακή εξατομίκευση μπορεί να αποφέρει αποτελέσματα και αυτά τα αποτελέσματα θα προσφέρουν τον ενθουσιασμό (και την αύξηση των εσόδων) για να το πάτε στο επόμενο επίπεδο. Θυμηθείτε, η καρδιά της εξατομίκευσης είναι να αντιμετωπίζετε τους πελάτες σας ως άτομα – ακούγοντας τη συμπεριφορά και τα σχόλιά τους και απαντώντας με χρήσιμους, ανθρώπινους τρόπους μέσω της ψηφιακής σας βιτρίνας.

Με αυτόν τον τρόπο, χτίζετε ισχυρότερες σχέσεις. Για μια μικρή ή μεσαία επιχείρηση, αυτή η αφοσίωση και η αφοσίωση είναι ανεκτίμητη. Χρησιμοποιώντας τις τεχνικές, τα δεδομένα και τα εργαλεία που συζητήσαμε, μπορείτε να δημιουργήσετε μια εμπειρία αγορών που μοιάζει λιγότερο με μια ψυχρή συναλλαγή και περισσότερο με μια συνομιλία μεταξύ της επωνυμίας σας και κάθε πελάτη. Και αυτό είναι το είδος της εμπειρίας που κρατά τους πελάτες να επιστρέφουν, χαρούμενοι και αφοσιωμένοι.

FAQ

Source: Depositphotos

Συχνές ερωτήσεις

Τι είναι η πλατφόρμα δεδομένων πελατών (CDP);

Μια πλατφόρμα δεδομένων πελατών είναι ένα σύστημα λογισμικού που συγκεντρώνει και οργανώνει δεδομένα πελατών από διάφορες πηγές σε μια κεντρική βάση δεδομένων στην οποία μπορούν να έχουν πρόσβαση άλλα εργαλεία. Με απλούστερους όρους, ένα CDP δημιουργεί ένα ενοποιημένο προφίλ για κάθε πελάτη αντλώντας δεδομένα από τον ιστότοπό σας, τις εφαρμογές, το μάρκετινγκ ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα συστήματα πωλήσεων και πολλά άλλα. Οι έμποροι χρησιμοποιούν CDP για να αποκτήσουν μια προβολή 360° των πελατών και να τμηματοποιήσουν ή να ενεργοποιήσουν εξατομικευμένες καμπάνιες μάρκετινγκ. Σε αντίθεση με μια παραδοσιακή βάση δεδομένων, τα CDP είναι κατασκευασμένα για χρήση μάρκετινγκ – συχνά έρχονται με εύκολες διεπαφές για την αναζήτηση των δεδομένων ή τη ρύθμιση συνθηκών (π.χ. “στείλτε αυτήν την προσφορά σε όλους τους πελάτες που είδαν το Προϊόν X τις τελευταίες 30 ημέρες”). Για παράδειγμα, εάν έχετε δεδομένα αγοράς πελατών Shopify και δεδομένα αφοσίωσης μέσω email στο Mailchimp, ένα CDP θα μπορούσε να τα συνδυάσει, ώστε να μπορείτε να δείτε ότι η Customer Jane αγόρασε ένα φόρεμα και επίσης έκανε κλικ στο email “καλοκαιρινών εκπτώσεων” – υποδεικνύοντας ότι μπορεί να ενδιαφέρεται για μια σχετική προσφορά. Τα CDP διαφέρουν από τα CRM (συστήματα διαχείρισης σχέσεων πελατών) στο ότι είναι πιο αυτοματοποιημένα στη συλλογή δεδομένων συμπεριφοράς και έχουν σχεδιαστεί για να τροφοδοτούν άλλα εργαλεία μάρκετινγκ σε πραγματικό χρόνο. Δημοφιλή παραδείγματα CDP περιλαμβάνουν το Segment, το Tealium και το Exponea, αλλά υπάρχουν πολλές επιλογές τώρα, ακόμη και μερικές που απευθύνονται σε μικρότερες επιχειρήσεις. Χρησιμοποιώντας ένα CDP, οι επιχειρήσεις μπορούν πιο εύκολα να παρέχουν συνεπή εξατομίκευση σε όλα τα κανάλια, επειδή όλα τα εργαλεία αντλούν από το ίδιο πηγάδι ενημερωμένων πληροφοριών πελατών.

Τι σημαίνει "Martech";

Το “Martech” είναι σύντομο για την τεχνολογία μάρκετινγκ. Αναφέρεται στα εργαλεία λογισμικού και τεχνολογίας που χρησιμοποιούν οι έμποροι για να σχεδιάσουν, να εκτελέσουν και να μετρήσουν καμπάνιες μάρκετινγκ (συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών εξατομίκευσης). Αυτό μπορεί να καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εργαλείων – από παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προγραμματιστές κοινωνικών μέσων και πλατφόρμες ανάλυσης έως πλατφόρμες δεδομένων πελατών, εργαλεία στόχευσης διαφημίσεων και μηχανές εξατομίκευσης. Αν σκεφτείτε όλα τα ψηφιακά εργαλεία που βοηθούν στο μάρκετινγκ, αυτό είναι το σύμπαν του martech. Στο πλαίσιο της εξατομίκευσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα εργαλεία martech μπορεί να περιλαμβάνουν το λογισμικό μάρκετινγκ ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τις ενσωματωμένες δυνατότητες μάρκετινγκ της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου σας, μια προσθήκη σύστασης προϊόντος, λογισμικό δοκιμών A / B κ.λπ. Ο όρος χρησιμοποιείται συχνά όταν συζητάμε για τη στοίβα martech, η οποία είναι η συλλογή λογισμικού μάρκετινγκ που χρησιμοποιεί μια εταιρεία. Για μια μικρή επιχείρηση, μια στοίβα martech θα μπορούσε να είναι τόσο απλή όσο το Google Analytics + Shopify + Mailchimp. Για ένα μεγαλύτερο, θα μπορούσε να περιλαμβάνει δεκάδες ολοκληρωμένα συστήματα. Η παρακολούθηση του martech είναι χρήσιμη επειδή τα νέα εργαλεία μπορούν να σας δώσουν νέες δυνατότητες (για παράδειγμα, μια εφαρμογή που χρησιμοποιεί AI για να εξατομικεύσει μια αρχική σελίδα). Ωστόσο, το κλειδί είναι να επιλέξετε εργαλεία που ταιριάζουν στις ανάγκες της επιχείρησής σας και που θα χρησιμοποιήσετε πραγματικά. Δεν χρειάζεται να υιοθετήσετε κάθε λαμπερό νέο εργαλείο – μόνο αυτά που σας βοηθούν να προσεγγίσετε τους πελάτες σας πιο αποτελεσματικά. Θυμηθείτε, το martech είναι εκεί για να εξυπηρετήσει τη στρατηγική σας, όχι το αντίστροφο.

Πώς λειτουργούν οι μηχανές προτάσεων προϊόντων;

Οι μηχανές προτάσεων προϊόντων είναι η τεχνολογία που αποφασίζει ποια προϊόντα θα προτείνει σε έναν χρήστη σε μια δεδομένη στιγμή. Κάτω από την κουκούλα, αυτές οι μηχανές χρησιμοποιούν αλγόριθμους (συχνά τροφοδοτούνται από AI ή μηχανική μάθηση) για την ανάλυση δεδομένων και την πρόβλεψη του τι μπορεί να ενδιαφέρει έναν πελάτη. Συνήθως λαμβάνουν υπόψη πράγματα όπως το προϊόν που βλέπετε αυτήν τη στιγμή, τις προηγούμενες αγορές σας, τα στοιχεία που έχετε αξιολογήσει ή αξιολογήσει, τι αγόρασαν ή είδαν άλλοι πελάτες με παρόμοια γούστα, δημοφιλή αντικείμενα και ούτω καθεξής. Υπάρχουν μερικές κοινές προσεγγίσεις για τους μηχανισμούς συστάσεων:

  • Συνεργατικό φιλτράρισμα: Αυτή η μέθοδος εξετάζει μοτίβα από πολλούς χρήστες. Για παράδειγμα, εάν πολλά άτομα που αγόρασαν το στοιχείο Α αγόρασαν επίσης το στοιχείο Β, ο μηχανισμός μπορεί να συστήσει το στοιχείο Β σε κάποιον που έχει το στοιχείο Α στο καλάθι του. Είναι “συνεργατικό” επειδή αξιοποιεί τη συλλογική συμπεριφορά των χρηστών.
  • Φιλτράρισμα βάσει περιεχομένου: Αυτή η προσέγγιση επικεντρώνεται στα χαρακτηριστικά των προϊόντων και στις προτιμήσεις των χρηστών. Εάν ένας χρήστης έχει δείξει προτίμηση για μια συγκεκριμένη μάρκα ή κατηγορία, ο κινητήρας θα προτείνει παρόμοια αντικείμενα (π.χ. περισσότερα προϊόντα από αυτήν τη μάρκα ή περισσότερα κόκκινα φορέματα επειδή ο χρήστης αγόρασε ένα κόκκινο φόρεμα πριν).
  • Υβριδικές προσεγγίσεις: Τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα συνδυάζουν πολλαπλές μεθόδους για τη βελτίωση της ακρίβειας, πιθανώς με ένα επίπεδο AI που προσαρμόζει τις συστάσεις με βάση την ανατροφοδότηση σε πραγματικό χρόνο (όπως εάν ο χρήστης αγνοήσει ορισμένες συστάσεις, το σύστημα μαθαίνει και αλλάζει αυτό που δείχνει). Για έναν μικρό κάτοχο ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν χρειάζεται να δημιουργήσετε μόνοι σας αυτούς τους αλγόριθμους – θα χρησιμοποιήσετε μια μηχανή προτάσεων που αποτελεί μέρος της πλατφόρμας σας ή μιας εφαρμογής. Όταν εγκαθιστάτε, ας πούμε, μια προσθήκη “Σχετικά προϊόντα”, συνήθως τροφοδοτείται από μία από αυτές τις μεθόδους. Ορισμένες απλούστερες μηχανές ενδέχεται να χρησιμοποιούν κανόνες που έχετε ορίσει (όπως “να εμφανίζονται πάντα αντικείμενα από την ίδια κατηγορία”), αλλά οι πιο προηγμένες μαθαίνουν συνεχώς από τα δεδομένα του καταστήματός σας. Ο στόχος μιας μηχανής συστάσεων είναι να αυξήσει το μέγεθος και την αφοσίωση του καλαθιού εμφανίζοντας προϊόντα που είναι πιθανό να αγοράσει ο πελάτης. Όταν είναι αποτελεσματικό, αισθάνεται χρήσιμο (όπως “Ω, έψαχνα για κάτι τέτοιο!”) και όχι τυχαίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μηχανές προτάσεων χρειάζονται επαρκή δεδομένα για να λειτουργήσουν καλά – εάν το κατάστημά σας είναι ολοκαίνουργιο με λίγα προϊόντα ή πελάτες, οι προτάσεις μπορεί να μην φαίνονται πολύ “έξυπνες” στην αρχή. Ωστόσο, καθώς εισρέουν περισσότερα δεδομένα περιήγησης και αγοράς, οι προτάσεις συνήθως γίνονται πιο σχετικές. Συνολικά, αυτές οι μηχανές αποτελούν βασικό συστατικό της εξατομίκευσης, υπεύθυνες για τη γνωστή εμπειρία ενός διαδικτυακού καταστήματος που φαίνεται να γνωρίζει τι μπορεί να θέλετε στη συνέχεια.

 

Τι είναι το δυναμικό περιεχόμενο στο ηλεκτρονικό εμπόριο;

Το δυναμικό περιεχόμενο αναφέρεται σε ενότητες του ιστότοπού σας ή σε μηνύματα μάρκετινγκ που αλλάζουν βάσει δεδομένων ή κανόνων, συνήθως για να ταιριάζουν καλύτερα με τα ενδιαφέροντα ή τα χαρακτηριστικά του θεατή. Σε αντίθεση με το στατικό περιεχόμενο (το οποίο είναι το ίδιο για όλους), το δυναμικό περιεχόμενο δημιουργείται εν κινήσει για κάθε χρήστη. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κοινά παραδείγματα περιλαμβάνουν προτάσεις προϊόντων, εξατομικευμένους χαιρετισμούς (“Γεια σου John, καλώς ήρθες πίσω!”) ή αλλαγή banner / προσφορών. Για παράδειγμα, σε μια αρχική σελίδα ηλεκτρονικού εμπορίου, ένα δυναμικό μπλοκ περιεχομένου μπορεί να εμφανίζει γυναικεία υποδήματα σε έναν πελάτη που έχει περιηγηθεί κυρίως σε γυναικεία παπούτσια, ενώ δείχνει αθλητικό εξοπλισμό σε έναν άλλο πελάτη που κοιτάζει συχνά αθλητικό εξοπλισμό. Το περιεχόμενο προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο με βάση όσα γνωρίζετε για τον επισκέπτη (όπως η προηγούμενη συμπεριφορά ή τα δημογραφικά στοιχεία του). Το δυναμικό περιεχόμενο δεν περιορίζεται στον ιστότοπο. Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μπορούν επίσης να έχουν δυναμικές ενότητες. Ένα διαφημιστικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μπορεί να εισάγει διαφορετικές εικόνες προϊόντων ανάλογα με την τελευταία αγορά του παραλήπτη ή μια γραμμή θέματος μπορεί να είναι εξατομικευμένη με την πόλη ή το όνομα του παραλήπτη. Η υλοποίηση δυναμικού περιεχομένου απαιτεί συνήθως ένα εργαλείο ή μια πλατφόρμα που μπορεί να παρακολουθεί τα δεδομένα χρήστη και να τα συνδέει σε προσχεδιασμένα πρότυπα. Πολλές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου το υποστηρίζουν εγγενώς ή μέσω πρόσθετων. Το πλεονέκτημα του δυναμικού περιεχομένου είναι ότι καθιστά την εμπειρία αγορών πιο σχετική με κάθε χρήστη, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερη αφοσίωση και μετατροπή. Είναι σχεδόν σαν να έχετε έναν πωλητή να αναδιατάξει ένα κατάστημα εν κινήσει για τα γούστα κάθε πελάτη – γίνεται ψηφιακά.

Κοινή χρήση άρθρου
Dimitar Dimitrov
CEO, Wincompany.io | Socialscore.io

Digital strategy business consultant specializing in eCommerce, FinTech, Payments, Gaming, and TELCO.

Παρόμοια άρθρα
Βελτιστοποίηση εικόνας Amazon: Γιατί τα γραφικά έχουν σημασία στο Amazon
7 λεπτά για ανάγνωση

Βελτιστοποίηση εικόνας Amazon: Γιατί τα γραφικά έχουν σημασία στο Amazon

Ας το παραδεχτούμε, όταν ψωνίζετε online, δεν διαβάζετε κάθε λέξη. Κάνετε κύλιση, κοιτάζετε και κάνετε κλικ σε αυτό που τραβάει το μάτι σας. Αυτός ακριβώς είναι ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρονται οι αγοραστές στο Amazon, γι ‘αυτό και η βελτιστοποίηση εικόνας Amazon δεν είναι μόνο σημαντική – είναι τα πάντα. Αλλά δεν είναι μόνο […]

Stanislav Malinovski Stanislav Malinovski
Senior Project Manager, New Wave Digital
Τάσεις συνδρομής ηλεκτρονικού εμπορίου 2025
6 λεπτά για ανάγνωση

Τάσεις συνδρομής ηλεκτρονικού εμπορίου 2025

Με βάση την έκθεση Subscription Trends Q1 Report 2025 της Subscrybe, αυτό το άρθρο διερευνά πέντε τάσεις που αναδιαμορφώνουν την οικονομία των συνδρομών. Αντί απλώς να συνοψίζονται τα ευρήματα, οι πληροφορίες προσαρμόζονται προσεκτικά για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, διατηρώντας παράλληλα τα αρχικά σημεία δεδομένων και τα παραδείγματα του πραγματικού κόσμου.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Πώς οι προσφορές που συνδέονται με κάρτες μεταμορφώνουν την αφοσίωση
15 λεπτά για ανάγνωση

Πώς οι προσφορές που συνδέονται με κάρτες μεταμορφώνουν την αφοσίωση

Για πολλά χρόνια, η εξαργύρωση ενός κουπονιού στο κατάστημα για να κερδίσετε μια έκπτωση ή ανταμοιβή ήταν ένα αδέξιο ταξίδι πελάτη. Τα κουπόνια μπορεί να υπήρχαν όσο και τα ίδια τα καταστήματα, αλλά η έλευση του κινητού έφερε μαζί του κουπόνια για κινητά και τη δυνατότητα εκτέλεσης καμπανιών αφοσίωσης «πολλαπλών καναλιών», όπου ένας έμπορος θα […]

Rob Downes Rob Downes
Commercial Director UK/IE/ES, Snipp
Bridge Now

Πιο πρόσφατα νέα ΤΩΡΑ

10+ μη αναγνωσμένο

10+