
Ενώ πίνετε πρωινό καφέ, τρία εκατομμύρια πακέτα περνούν ήδη μόνο στην Ολλανδία. Οι περισσότεροι δεν θα μείνουν καν εκεί – κατευθύνονται σε άλλες χώρες της ΕΕ, δημιουργώντας έναν τεράστιο εφιάλτη υλικοτεχνικής υποστήριξης για τους τελωνειακούς υπαλλήλους που μετά βίας μπορούν να συμβαδίσουν.
Οι αριθμοί είναι συγκλονιστικοί. Η έρευνα δείχνει ότι το 65% αυτών των πακέτων είναι σκόπιμα υποτιμημένα για να αποφευχθεί η πληρωμή δασμών. Πρόκειται για μια τεράστια φοροδιαφυγή που κοστίζει δισεκατομμύρια στις χώρες της ΕΕ, ενώ πλημμυρίζει την αγορά με δυνητικά επικίνδυνα προϊόντα που δεν έχουν ελεγχθεί σωστά.
Η λύση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι απλή αλλά αποτελεσματική: να αναγκάσει τους πωλητές εκτός ΕΕ να δημιουργήσουν αποθήκες εντός της Ευρώπης. Εταιρείες όπως η Amazon και η Temu έχουν ήδη αρχίσει να το κάνουν αυτό, αλλά σύντομα θα μπορούσε να απαιτηθεί για όλους.
Γιατί έχει σημασία αυτό;
Είναι πολύ πιο εύκολο να επιθεωρήσετε μαζικές αποστολές που πηγαίνουν σε μια αποθήκη παρά να ελέγξετε εκατομμύρια μεμονωμένα πακέτα στα σύνορα. Σκεφτείτε το σαν ποιοτικό έλεγχο σε επίπεδο εργοστασίου αντί να προσπαθείτε να εντοπίσετε προβλήματα αφού τα προϊόντα είναι ήδη διάσπαρτα σε όλη την ήπειρο.
Επί του παρόντος, προϊόντα αξίας μικρότερης των 150 ευρώ εισέρχονται στην ΕΕ αδασμολόγητα. Αυτή η εξαίρεση βρίσκεται σε αδιέξοδο. Πάρα πολλοί πωλητές παίζουν το σύστημα χωρίζοντας παραγγελίες ή λέγοντας ψέματα σχετικά με τις τιμές για να παραμείνουν κάτω από το όριο.
Το Κοινοβούλιο εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο επιβολής τέλους διεκπεραίωσης ύψους 2 ευρώ για κάθε πακέτο που προέρχεται από χώρες εκτός της ΕΕ. Ο στόχος δεν είναι να τιμωρηθούν οι καταναλωτές, αλλά να κάνουν τους πωλητές να σκεφτούν δύο φορές για την αποστολή μεμονωμένων αντικειμένων αντί να χρησιμοποιούν τοπικές αποθήκες.
Οι τελωνειακές αρχές κατακλύζονται, επομένως η ΕΕ θέλει τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και τεχνολογία blockchain για να καταστήσουν τους ελέγχους πιο αποτελεσματικούς. Αυτά δεν είναι μόνο τσιτάτα – η τεχνολογία θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει στον εντοπισμό ύποπτων πακέτων πριν εισέλθουν στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Οι Κάτω Χώρες αισθάνονται περισσότερο την πίεση. Με το 84% των δεμάτων να περνούν μόνο σε άλλες χώρες, έχουν γίνει το ανεπίσημο κέντρο διαλογής της Ευρώπης. Άλλες χώρες της ΕΕ αρχίζουν να διαμαρτύρονται για την επιβάρυνση που δημιουργεί αυτή η διαδικασία.
Τι σημαίνει αυτό για τους αγοραστές
Εάν αυτές οι προτάσεις γίνουν νόμοι, θαυπάρξουν αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αγοράζετε από διεθνείς πωλητές. Οι χρόνοι παράδοσης ενδέχεται να βελτιωθούν καθώς περισσότερες εταιρείες δημιουργούν αποθήκες στην ΕΕ, αλλά οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν καθώς κλείνει το τρέχον σύστημα φοροαποφυγής.
Οι προτάσεις εξακολουθούν να χρειάζονται έγκριση από τα κράτη μέλη της ΕΕ, αλλά η δυναμική αυξάνεται. Μετά από χρόνια που παρακολουθούσαμε φθηνά, δυνητικά μη ασφαλή προϊόντα να πλημμυρίζουν τις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ οι νόμιμες επιχειρήσεις πληρώνουν πλήρεις φόρους, οι ρυθμιστικές αρχές τελικά αντεπιτίθενται.