
Το Marketplace Seller Trends Report 2025 ανέλυσε εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο μέσος πωλητής δραστηριοποιείται πλέον σε έξι αγορές, με το ένα τρίτο των εταιρειών να δραστηριοποιούνται σε επτά ή περισσότερες πλατφόρμες ταυτόχρονα.
Οι μισοί πωλητές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν υπολογιστικά φύλλα Excel
Παρά την τεχνολογική πρόοδο, το 52% των πωλητών βασίζονται σε υπολογιστικά φύλλα ή εσωτερικά εργαλεία για τη διαχείριση των επιχειρήσεών τους. Ένα άλλο 45% ενημερώνει τις τιμές και τις πληροφορίες προϊόντων με μη αυτόματο τρόπο απευθείας στη διαχείριση μεμονωμένων αγορών.
Το αποτέλεσμα; Σχεδόν δύο ολόκληρες εργάσιμες ημέρες την εβδομάδα πηγαίνουν σε εργασίες ρουτίνας, όπως η διόρθωση καταχωρίσεων προϊόντων, η ενημέρωση του αποθέματος και ο χειρισμός των επιστροφών.
Για εταιρείες που πωλούν σε πολλές πλατφόρμες, αυτό σημαίνει έναν ατελείωτο κύκλο λειτουργιών αντιγραφής-επικόλλησης και ελέγχου σφαλμάτων.
Η τιμολόγηση και η προβολή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση
Σχεδόν το ένα τρίτο των πωλητών (29%) αναγνώρισε την τιμολόγηση και την προβολή των προϊόντων ως τη δυσκολότερη πρόκληση. Οι μη αυτόματες διαδικασίες εμποδίζουν τις εταιρείες να ανταποκριθούν γρήγορα στις αλλαγές των τιμών των ανταγωνιστών ή στην εποχιακή ζήτηση. Όταν ένας πωλητής αλλάζει μια τιμή στο Amazon, πρέπει να κάνει το ίδιο στο eBay, το Zalando και όλες τις άλλες πλατφόρμες – συχνά χειροκίνητα.
Η κατάσταση επιδεινώνεται και για τους πελάτες. Σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα αγοραστικής συμπεριφοράς του ChannelEngine, το 47% των καταναλωτών αρχίζει τώρα να αναζητά προϊόντα απευθείας στις αγορές, σχεδόν διπλάσιο από αυτούς που ξεκινούν στο Google. Επιπλέον, το 63% των πελατών προτιμά να αγοράζει σε αγορές παρά σε ιστότοπους επωνυμίας.
Ο αυτοματισμός δεν είναι πλέον προαιρετικός
Το 91% των πωλητών θεωρούν την αυτοματοποίηση κρίσιμη για την επιχείρησή τους. Περισσότερο από το ένα τρίτο αναμένει ότι οι βοηθοί αγορών τεχνητής νοημοσύνης – εργαλεία που μπορούν να αναζητήσουν, να συγκρίνουν, ακόμη και να αγοράσουν για λογαριασμό πελατών – θα φέρουν την επόμενη σημαντική αλλαγή στο εμπόριο της αγοράς μέσα σε δύο χρόνια.
Αυτή η αλλαγή ονομάζεται ήδη «πρακτορικό εμπόριο» και σημαίνει ότι οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης θα αναλάβουν ορισμένες αποφάσεις αγορών από ανθρώπους. Για τους πωλητές, αυτό αποτελεί μια άλλη πρόκληση: πρέπει να βελτιστοποιήσουν όχι μόνο για τους ανθρώπους αλλά και για τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.
Η περίοδος των διακοπών υπό πίεση
Προβλήματα με τις χειροκίνητες διαδικασίες υπάρχουν όλο το χρόνο, αλλά είναι πιο δαπανηρές κατά την περίοδο των διακοπών. Οι υψηλοί όγκοι παραγγελιών και ο έντονος ανταγωνισμός σημαίνουν ότι κάθε χαμένη ώρα μεταφράζεται σε συγκεκριμένα χαμένα έσοδα.
Οι εταιρείες που εξακολουθούν να εργάζονται με υπολογιστικά φύλλα και μη αυτόματες ενημερώσεις απλά δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τις αλλαγές της αγοράς. Ενώ τα αυτοματοποιημένα συστήματα μπορούν να προσαρμόσουν τις τιμές σε όλες τις πλατφόρμες μέσα σε λίγα λεπτά, μια μη αυτόματη διαδικασία μπορεί να διαρκέσει ώρες ή ημέρες. Ακόμη και η Google εισήγαγε πρόσφατα τύπους με τεχνητή νοημοσύνη στα Φύλλα για να βοηθήσει στην αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών δεδομένων, αλλά οι πωλητές της αγοράς χρειάζονται περισσότερα από έξυπνα υπολογιστικά φύλλα—χρειάζονται πλήρη ενσωμάτωση.
Η στροφή προς την αυτοματοποίηση δεν αφορά μόνο την αποτελεσματικότητα – γίνεται απαίτηση επιβίωσης. Καθώς οι βοηθοί αγορών τεχνητής νοημοσύνης εισέρχονται στην αγορά και η συμπεριφορά των καταναλωτών συνεχίζει να μετατοπίζεται προς τις αγορές, οι πωλητές που δεν έχουν αυτοματοποιήσει τις δραστηριότητές τους κινδυνεύουν να μείνουν πίσω από τους ανταγωνιστές που μπορούν να προσαρμόσουν τις τιμές, να ενημερώσουν το απόθεμα και να ανταποκριθούν στις αλλαγές της αγοράς σε πραγματικό χρόνο.