
Τα έθνη της Νότιας Ευρώπης οδηγούν στις διεθνείς αγορές
Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι διαδικτυακοί αγοραστές στην Ισπανία, την Ιταλία, την Τουρκία και τη Νορβηγία διεξάγουν πάνω από τα τρία τέταρτα των δραστηριοτήτων ηλεκτρονικού εμπορίου τους μέσω διεθνών λιανοπωλητών. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αγορές όπως η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σερβία, όπου οι εγχώριες πλατφόρμες διατηρούν ισχυρότερη βάση.
Η έρευνα δείχνει ότι οι γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου της Βόρειας Ευρώπης έχουν καθιερωθεί με επιτυχία ως κυρίαρχες δυνάμεις σε πολλές αγορές, ιδιαίτερα στις νότιες περιοχές όπου οι τοπικές εναλλακτικές λύσεις μπορεί να είναι λιγότερο ανεπτυγμένες ή ανταγωνιστικές.
Γιατί ορισμένες αγορές διατηρούν ισχυρότερα εγχώρια οικοσυστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου
Οι οικονομικές υπερδυνάμεις της Γαλλίας, της Γερμανίας και των Κάτω Χωρών έχουν αναπτύξει ισχυρά εγχώρια περιβάλλοντα διαδικτυακού λιανικού εμπορίου. Η Zalando, η Bol και η Carrefour έχουν ενισχύσει την παρουσία τους στις εγχώριες αγορές τους, ενώ παράλληλα επεκτείνονται και στις διεθνείς αγορές.
Αυτές οι χώρες έχουν καλά αναπτυγμένα συστήματα εφοδιαστικής και πολλαπλούς εγχώριους ανταγωνιστές, ωστόσο η Γερμανία με την ιδιαίτερα ανεπτυγμένη εγχώρια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου εξακολουθεί να βλέπει περίπου το 60% των ηλεκτρονικών αγορών που πραγματοποιούνται μέσω διασυνοριακών καναλιών. Αυτό δείχνει τον κυρίαρχο ρόλο των πολυεθνικών πλατφορμών στην ψηφιακή αγορά.

Source: ECDB
Περιφερειακές ανισότητες
Οι αγορές της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης φαίνεται να εξαρτώνται ιδιαίτερα από τις διεθνείς πλατφόρμες. Έθνη όπως η Πορτογαλία, η Κροατία, η Λιθουανία και η Ισπανία αναφέρουν ότι οι διεθνείς πωλητές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% της δραστηριότητας ηλεκτρονικού εμπορίου τους.
Οι καταναλωτές σε αυτές τις περιοχές συχνά στρέφονται σε πλατφόρμες όπως το Amazon και το Temu για ανταγωνιστικές τιμές και ευρύτερη επιλογή προϊόντων σε σύγκριση με αυτό που διατίθεται μέσω εγχώριων λιανοπωλητών. Ωστόσο, οι αγορές μέσω διεθνών πλατφορμών δεν αποκλείουν απαραίτητα τα τοπικά παραγόμενα αγαθά.
Αξιοσημείωτες εξαιρέσεις που αντιστρέφουν τις περιφερειακές τάσεις
Τα παρατηρούμενα μοτίβα αποκαλύπτουν αρκετές ενδιαφέρουσες εξαιρέσεις. Η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στην Πολωνία ανήκει στην Allegro επειδή αυτή η εταιρεία οδηγεί την Amazon σε μερίδιο αγοράς. Οι κορυφαίες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου στη Ρουμανία, τη Σερβία και την Ελλάδα αποτελούνται κυρίως από εγχώριους λιανοπωλητές.
Η Amazon λειτουργεί αποκλειστικούς τομείς στην Πολωνία και σε ορισμένες άλλες αγορές, αλλά δεν έχει άμεσες δραστηριότητες σε πολλές χώρες αυτής της περιοχής.
Η ανάλυση αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο οι ευρωπαϊκές αγορές αναπτύσσουν τη διασυνοριακή εξάρτησή τους από το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω ενός συνδυασμού γεωγραφικών παραγόντων και ψηφιακών υποδομών και ανταγωνιστικών δυνάμεων της αγοράς και προτύπων προτιμήσεων των καταναλωτών.