8 λεπτά για ανάγνωση

Τα μυστικά των πιο επιτυχημένων ηλεκτρονικών λιανοπωλητών της ΚΑΕ

Οι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης ξεπερνούν αθόρυβα την αγορά, ενώ παγκόσμιοι γίγαντες όπως η Temu και η Shein πλημμυρίζουν τις ευρωπαϊκές αγορές με φθηνά προϊόντα. Οι 50 κορυφαίες εταιρείες στην περιοχή έχουν βρει τρόπους να αναπτύσσονται με συνέπεια, ακόμη και όταν η έκρηξη μετά την πανδημία ξεθώριασε και ο πληθωρισμός έπληξε τις καταναλωτικές δαπάνες. Δείτε τι κάνουν διαφορετικά.

László Szabó László Szabó
Managing Partner, Growww Digital
Αυτό το άρθρο μεταφράστηκε για εσάς από την τεχνητή νοημοσύνη
Τα μυστικά των πιο επιτυχημένων ηλεκτρονικών λιανοπωλητών της ΚΑΕ
Πηγή: Depositphotos (edited in Canva Pro)

Η κατάσταση του ηλεκτρονικού εμπορίου της ΚΑΕ: Τάσεις, προκλήσεις και ευκαιρίες

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην περιοχή της ΚΑΕ έχει υποστεί μια σειρά μετασχηματισμών, που διαμορφώνονται από τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που είναι μοναδικές σε αυτό το μέρος του κόσμου. Από το 2020 έως το 2022, η πανδημία δημιούργησε μια τεράστια αύξηση των διαδικτυακών αγορών, με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης 30-40%. Ωστόσο, καθώς οι αγορές εκτός σύνδεσης άρχισαν να ανακτούν έδαφος το 2023 και το 2024, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου άρχισε να επιβραδύνεται, επηρεασμένη από παράγοντες όπως ο πληθωρισμός και η μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Παρά τις αντιξοότητες, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου της περιοχής της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης παραμένει ζωντανή, επιδεικνύοντας σημαντική ανθεκτικότητα και συνεχιζόμενες δυνατότητες ανάπτυξης. Ωστόσο, η είσοδος παγκόσμιων γιγάντων όπως η Temu, η Shein ή η Trendyol δημιουργεί προκλήσεις για τους περιφερειακούς παίκτες αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και αυξάνοντας το κόστος ψηφιακής διαφήμισης.

 

CEE e-commerce market overview infographic showing 5-year timeline from pandemic growth to current efficiency-focused strategies

Source: Growww Digital

Κορυφαίοι εξαγωγικοί ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης: Απόδοση και ανάπτυξη

Οι κορυφαίοι ψηφιακοί λιανοπωλητές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης ξεπερνούν σταθερά την αγορά, με πολλές εταιρείες να παρουσιάζουν διψήφια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Οι 50 κορυφαίοι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές στην περιοχή σημείωσαν ετήσια αύξηση εσόδων κατά 30% κατά μέσο όρο καθ ‘όλη την περίοδο από το 2020 έως το 2024.

Για παράδειγμα, σημαντικοί παράγοντες σε αγορές όπως η Allegro, οι οποίοι έφθασαν σε ακαθάριστο όγκο εμπορευμάτων (GMV) ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, και εξειδικευμένοι λιανοπωλητές μόδας, καλλυντικών και ειδών παντοπωλείου σημείωσαν ιδιαίτερη επιτυχία στην προσαρμογή στις συνθήκες της αγοράς. Η ανάπτυξή τους οφείλεται στην αποτελεσματική επέκταση του καναλιού, τη διαφοροποίηση των προϊόντων και τη στρατηγική διεθνή επέκταση.

Αυτές οι εταιρείες κατάφεραν να διατηρήσουν τη δυναμική τους εξελίσσοντας συνεχώς τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και ανταποκρινόμενες τόσο στις περιφερειακές όσο και στις παγκόσμιες τάσεις. Αξιοποιούν προηγμένη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης, για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών.

 

Top 6 European e-commerce companies by 2024 turnover: Allegro €15B, eMAG €2.7B, Alza €2.2B, Dr.Max €2.1B, Notino €1.3B, LPP/CCC €1.2B

Source: Growww Digital

Fast-growing e-commerce challengers by 5-year CAGR: Pepita.hu 37x growth (+105% CAGR) €70M, Kulina 24x €16M, Woolville 10x €14M, GymBeam 10x €200M, Toner Partner 7x €26M, Rohlik Group 6x €1B (+46% CAGR)

Source: Growww Digital

Στρατηγικές ανάπτυξης που χρησιμοποιούνται από τους παίκτες ηλεκτρονικού εμπορίου της ΚΑΕ

  • Επέκταση σε νέα κανάλια πωλήσεων

Μία από τις βασικές στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι κορυφαίοι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές της περιοχής είναι η επέκταση σε νέα και ποικίλα κανάλια πωλήσεων. Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου στρέφονται όλο και περισσότερο σε SEO, διαφήμιση PPC, επιρροές κοινωνικών μέσων και διαδικτυακές αγορές για να αυξήσουν την επισκεψιμότητα και τις πωλήσεις. Επιπλέον, ορισμένοι έχουν συνεργαστεί με μεγάλες πλατφόρμες, π.χ. Wolt στον τομέα FMCG, για να ενισχύσουν τις δυνατότητες παράδοσης, αξιοποιώντας νέες κατηγορίες καταναλωτών και βελτιώνοντας τις προσφορές υπηρεσιών.

Μελέτη περίπτωσης: Knuspr.de

Σκεπτόμενοι συνεργασίες και νέα κανάλια εξαγορών, από SEO, PPC, influencers μέσω marketplaces.

Ο γερμανικός βραχίονας του ομίλου Rohlik (Knuspr.de) επέκτεινε την εμβέλειά του συνεργαζόμενος με τη Wolt, ενσωματώνοντας με επιτυχία την υπηρεσία παράδοσης τροφίμων στις δραστηριότητές της. Αυτή η συνεργασία επέτρεψε στην Knuspr να κλιμακωθεί γρήγορα, βελτιώνοντας παράλληλα την αποδοτικότητα της εφοδιαστικής και των υπηρεσιών της, προσεγγίζοντας εκατομμύρια αυξητικούς πελάτες.

Logo of Knuspr.de + Wolt

Source: Growww Digital

  • Επέκταση χαρτοφυλακίου προϊόντων

    Η συνεχής επέκταση και διαφοροποίηση των προσφορών προϊόντων τους υπήρξε ένας άλλος ζωτικός μοχλός ανάπτυξης για πολλούς ηλεκτρονικούς λιανοπωλητές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Σε μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά, οι εταιρείες πρέπει να προσφέρουν ευρύτερη επιλογή για την προσέλκυση και διατήρηση πελατών. Για παράδειγμα, το δημοφιλές ηλεκτρονικό κατάστημα Muziker, που αρχικά επικεντρώθηκε σε μουσικά όργανα, επεκτάθηκε με επιτυχία σε υπαίθριο εξοπλισμό και προϊόντα τέχνης.

Μελέτη περίπτωσης: Muziker

Η επέκταση της Muziker σε νέες κατηγορίες της επέτρεψε να διευρύνει την πελατειακή της βάση, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της σε μια εξαιρετικά εξειδικευμένη θέση και διακλαδιζόμενη σε συμπληρωματικές αγορές, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού εξοπλισμού και των ειδών που σχετίζονται με τις δημιουργικές τέχνες.

  • Περιφερειακή επέκταση και διείσδυση στην αγορά

Πολλοί επιτυχημένοι ψηφιακοί λιανοπωλητές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης δεν επεκτείνονται μόνο στις εγχώριες αγορές τους, αλλά επιδιώκουν όλο και περισσότερο να διεθνοποιήσουν τις δραστηριότητές τους. Οι πιο επιτυχημένοι παίκτες έχουν φτάσει σε νέες αγορές εντός και εκτός της περιοχής, επεκτείνοντας το γεωγραφικό τους αποτύπωμα. Συνήθως, στοχεύουν σε χώρες που αντιμετωπίζουν υψηλό δυναμικό ανάπτυξης, εισέρχονται σε νέες περιοχές και φτάνουν σε νεκρό σημείο μετά από 12-18 μήνες.

Μελέτη περίπτωσης: Berlin Brands Group

Ο Όμιλος Berlin Brands Group (BBG), ένας αξιοσημείωτος παίκτης στην ευρωπαϊκή αγορά, έχει επιτύχει να αναπτύξει τις δραστηριότητές του σε πολλές χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, πραγματοποιώντας σημαντικές διεισδύσεις τόσο στις αγορές της Δυτικής όσο και της Ανατολικής Ευρώπης. Η εστίασή τους στην ταχεία γεωγραφική επέκταση και διείσδυση στην αγορά τους επέτρεψε να οικοδομήσουν μια ισχυρή περιφερειακή παρουσία.

Μελέτη περίπτωσης: Notino

Αντιλαμβάνονται ολόκληρο τον κόσμο ως αγορά τους, εγγράφοντας σταδιακά τις δραστηριότητές τους σε φάσεις. Δοκιμάζουμε πάντα νέες αγορές, με τις πιο επιτυχημένες να φτάνουν στο νεκρό σημείο μέσα σε 1,5 χρόνο.

Company expansion timeline across 28 European countries from 2004-2021, showing growth from Czech Republic to Ireland, Estonia, Latvia, Lithuania with map highlighting coverage areasRetryClaude can make mistakes. Please double-check responses.

Source: notino.co.uk/about-us/

  • Προσαρμογή στη μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών

Η αναγνώριση της μεταβαλλόμενης δυναμικής της συμπεριφοράς των καταναλωτών ήταν ζωτικής σημασίας για αυτούς τους ηλεκτρονικούς λιανοπωλητές. Με τον πληθωρισμό να επηρεάζει την αγοραστική δύναμη, οι εταιρείες έχουν προσαρμοστεί προσφέροντας στοχευμένες προσφορές, ενισχύοντας τα προγράμματα αφοσίωσης πελατών τους και ενσωματώνοντας την τεχνητή νοημοσύνη για την εξατομίκευση των εμπειριών αγορών και τη βελτιστοποίηση των στρατηγικών τιμολόγησης. Αυτή η εστίαση στις εξατομικευμένες υπηρεσίες βοήθησε τις επιχειρήσεις να διαφοροποιηθούν σε μια πολυσύχναστη αγορά.

Ξεπερνώντας τις προκλήσεις στο τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου

Ενώ οι κορυφαίοι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές της περιοχής ήταν επιτυχημένοι, αντιμετωπίζουν αρκετές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της αυξανόμενης κυριαρχίας παγκόσμιων παικτών όπως η Temu, οι οποίοι έχουν αναδιαμορφώσει το ανταγωνιστικό τοπίο. Ως ένας από τους μεγαλύτερους διαδικτυακούς διαφημιζόμενους το 2023, η Temu ανάγκασε τις περιφερειακές εταιρείες να προσαρμόσουν τις στρατηγικές ψηφιακής διαφήμισης για να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Για να ξεπεραστούν αυτές οι προκλήσεις, οι περιφερειακοί παίκτες έχουν διπλασιάσει την αποτελεσματικότητα, αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών και τη μείωση των αποβλήτων. Καθώς τα περιθώρια κέρδους στο λιανικό εμπόριο γίνονται πιο λεπτά, η αποτελεσματικότητα και η διαχείριση του κόστους θα συνεχίσουν να αποτελούν βασικά πεδία μάχης για την επιτυχία τα επόμενα χρόνια.

Logo compilation showing top e-commerce exporters in Central and Eastern Europe, including major retailers like Alza, CCC, Euronics, Pilulka, and other regional brands.

Source: Growww Digital

Μελλοντικές προοπτικές και βασικά συμπεράσματα

Κοιτάζοντας μπροστά, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου της ΚΑΕ δείχνει πολλά υποσχόμενη. Οι εταιρείες που συνεχίζουν να επικεντρώνονται στη βελτίωση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας, στην επέκταση των προσφορών προϊόντων τους και στην αξιοποίηση νέων καναλιών πωλήσεων θα είναι σε καλύτερη θέση για να ευδοκιμήσουν. Επιπλέον, οι περιφερειακοί παράγοντες που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση για την ενίσχυση της λήψης αποφάσεων και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών θα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Βασικά Takeaways:

  • Επέκταση καναλιού: Η επέκταση σε νέα κανάλια και συνεργασίες είναι ζωτικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
  • Διαφοροποίηση προϊόντων: Η διεύρυνση των χαρτοφυλακίων προϊόντων μπορεί να συμβάλει στην προσέλκυση νέων πελατών και στη διατήρηση των υφιστάμενων.
  • Περιφερειακή επέκταση: Η διείσδυση σε νέες αγορές εντός και εκτός της ΚΑΕ είναι το κλειδί για τη μελλοντική ανάπτυξη.
  • Αποδοτικότητα: Η έμφαση στην επιχειρησιακή αποδοτικότητα μέσω της τεχνητής νοημοσύνης και της τεχνολογίας θα είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση του αυξανόμενου ανταγωνισμού και τη βελτίωση της κερδοφορίας.

Καθώς οι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης συνεχίζουν να προσαρμόζονται σε αυτές τις τάσεις, η ικανότητά τους να καινοτομούν, να συνεργάζονται και να κλιμακώνονται θα καθορίσει τη θέση τους στο ολοένα και πιο ανταγωνιστικό τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

«Η αποτελεσματικότητα είναι το επόμενο πεδίο μάχης. Τα περιθώρια κέρδους στο λιανικό εμπόριο είναι ισχνά. Εάν δεν χρησιμοποιείτε AI για να μειώσετε τα απόβλητα, να επιταχύνετε τις διαδικασίες και να βελτιστοποιήσετε κάθε εκατοστό της επιχείρησής σας, είστε ήδη πίσω. Εδώ είναι το πραγματικό συμπέρασμα: Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι εδώ για να αντικαταστήσει τους ανθρώπους, είναι εδώ για να τους κάνει 10 φορές καλύτερους. Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να αυξήσουν τη λήψη αποφάσεων, όχι μόνο να μειώσουν το κόστος, θα είναι αυτές που θα κυριαρχήσουν», λέει ο Tomáš Čupr, Διευθύνων Σύμβουλος του Rohlik Group.

 

Σχετικά με την έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου CEE TOP 50

Από το 2020, η Growww Digital εργάζεται για τη δημιουργία μιας λίστας με τις πιο εξέχουσες εταιρείες εξαγωγής ηλεκτρονικού εμπορίου στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Η περιφερειακή εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ με έδρα τη Βουδαπέστη στοχεύει να καθορίσει τις κύριες τάσεις και εξελίξεις με βάση τη δική της εμπειρία, τα δημοσιευμένα στατιστικά στοιχεία, τα δεδομένα και τις γνώσεις των πελατών της, καθώς και τη συλλογή πληροφοριών από πρώτο χέρι από τους μεγάλους περιφερειακούς παίκτες.

Κοινή χρήση άρθρου
László Szabó
Managing Partner, Growww Digital

László has been working in digital marketing for 20 years across the Budapest-Bratislava-Prague axis, helping regional e-commerce companies achieve rapid growth and expand into new markets. He is the founder of the ROIshopper CSS tool, co-founder and board member of the cross-country CEE Digital Alliance and the Digital Commerce Association in Hungary. Father of three, he plays the bass in a funk band.

Growww Digital
Αυτό το άρθρο είναι προσφορά του/της

Growww Digital

Growww Digital is a Budapest-based, results-oriented, CEE focused digital marketing agency. Its team has managed over 150 successful regional e-commerce expansion projects during the past 12 years, achieving strong growth for the clients with highly optimised and localised digital marketing activities.

Παρόμοια άρθρα
Το OpenAI χτυπά 1 εκατομμύριο επιχειρηματικούς πελάτες σε χρόνο ρεκόρ
2 λεπτά για ανάγνωση

Το OpenAI χτυπά 1 εκατομμύριο επιχειρηματικούς πελάτες σε χρόνο ρεκόρ

Το OpenAI ανακοίνωσε ότι πάνω από ένα εκατομμύριο εταιρείες πληρώνουν πλέον ενεργά για την πλατφόρμα του – την ταχύτερη ανάπτυξη στην ιστορία της πλατφόρμας B2B. Οι πελάτες περιλαμβάνουν τράπεζες, αλυσίδες λιανικής και φαρμακευτικούς γίγαντες. Είναι ενδιαφέρον ότι οι αριθμοί αυξάνονται εν μέρει χάρη στους τακτικούς χρήστες του ChatGPT.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Η Γαλλία εντοπίζει παράνομα προϊόντα σε έξι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες
2 λεπτά για ανάγνωση

Η Γαλλία εντοπίζει παράνομα προϊόντα σε έξι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες

Ο γαλλικός εποπτικός οργανισμός καταναλωτών, που ονομάζεται DGCCRF, αποκάλυψε απαγορευμένα προϊόντα σε έξι μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αναφέρει το Reuters. Πέρα από τη Shein, η οποία ήταν ήδη υπό έλεγχο, η έρευνα αποκάλυψε σοβαρά ζητήματα σε άλλους διαδικτυακούς γίγαντες λιανικής – συμπεριλαμβανομένης της Amazon.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Το YouTube, το TikTok και το Instagram αντιπροσωπεύουν πλέον το 60% της ανακάλυψης προϊόντων
3 λεπτά για ανάγνωση

Το YouTube, το TikTok και το Instagram αντιπροσωπεύουν πλέον το 60% της ανακάλυψης προϊόντων

Ενώ οι επιχειρήσεις επενδύουν το 90% των προϋπολογισμών SEO στη Google, οι πελάτες τους στην πραγματικότητα αναζητούν αλλού. Μια ανάλυση 1,5 δισεκατομμυρίου αναζητήσεων από το πρακτορείο Rise at Seven δείχνει ότι η Google έχει πλέον μόλις το 34,5% της συνολικής δραστηριότητας αναζήτησης. Τα υπόλοιπα? YouTube, TikTok και Instagram.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU