Το κανονιστικό πλαίσιο ενισχύει το ψηφιακό εμπόριο
Η Πολωνία εφαρμόζει ενεργά βασικούς κανονισμούς της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες και του κανονισμού για τις πλατφόρμες προς τις επιχειρήσεις. Οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και στη ρύθμιση των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως εκείνων που λειτουργούν από χώρες εκτός της ΕΕ. Το Επιμελητήριο Ψηφιακής Οικονομίας υποστηρίζει σθεναρά αυτά τα μέτρα, ιδίως όσον αφορά τη βελτίωση της επιβολής της προστασίας των καταναλωτών και της είσπραξης του ΦΠΑ.
Οι βιώσιμες αγορές κερδίζουν δυναμική
Η στάση των καταναλωτών απέναντι στις βιώσιμες αγορές έχει δείξει αξιοσημείωτες αλλαγές:
- Το 60% των αγοραστών είναι πλέον πρόθυμοι να περιμένουν για ενοποιημένες αποστολές (από 40%)
- Το 55% τονίζει τη σημασία της οικολογικής συσκευασίας
- 34% έτοιμο να πληρώσει επιπλέον για οικολογικές συσκευασίες (αύξηση 6%)
Επιστροφές και Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση
Η αγορά παρουσιάζει ενδιαφέροντα παράδοξα στην περιβαλλοντική συνείδηση:
- Το 36% αναγνωρίζει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των επιστροφών
- Η συνολική βαθμολογία κοινωνικής ευθύνης αυξήθηκε σε 4,19 το 2023 (από 4,08)
- Οι καταναλωτές εκτιμούν λεπτομερείς περιγραφές προϊόντων και εικόνες για να μειώσουν τα ποσοστά επιστροφής
Υιοθέτηση Τεχνολογίας και Ψηφιακός Μετασχηματισμός
Οι βασικές τεχνολογικές τάσεις περιλαμβάνουν:
- Ευρεία υιοθέτηση AI για αυτοματοποίηση, σχεδιασμό UX και εξυπηρέτηση πελατών
- Εστίαση σε πολυκαναλικές στρατηγικές και εξατομίκευση
- Τα μεγάλα δεδομένα και ο αυτοματισμός οδηγούν τις προτεραιότητες του 2024
Προτιμήσεις πληρωμής και συμπεριφορά καταναλωτή
Αξιοσημείωτες αλλαγές στις συνήθειες πληρωμής:
- Το BLIK και οι γρήγορες μεταφορές κυριαρχούν στις ηλεκτρονικές πληρωμές
- Το 40% χρησιμοποιεί πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου σε φυσικά καταστήματα
- Οι πληρωμές σε μετρητά πέφτουν κάτω από το 10%
- Οι θυρίδες δεμάτων αναδεικνύονται ως προτιμώμενη μέθοδος παράδοσης
Ανάπτυξη της αγοράς και καταναλωτικές τάσεις
Η αγορά παρουσιάζει ισχυρούς δείκτες ανάπτυξης:
- Το 37% πραγματοποιεί 5+ online αγορές μηνιαίως
- 87% πραγματοποιούν τακτικά ηλεκτρονικές αγορές (αύξηση 2% από το 2023)
- 48% αγοράζουν είδη παντοπωλείου online
- Το 42% συμμετέχει στο recommerce (αγορές μεταχειρισμένων)
- Το 25% των αγοραστών recommerce διαθέτουν πάνω από το 30% του προϋπολογισμού τους σε μεταχειρισμένα αντικείμενα
Επιπτώσεις στον πληθωρισμό και προσαρμογή σε αυτόν
Το ένα τρίτο των καταναλωτών έχουν αυξήσει τις ηλεκτρονικές αγορές λόγω του πληθωρισμού, θεωρώντας το ως εργαλείο βελτιστοποίησης του προϋπολογισμού. Αυτή η τάση συνέβαλε στη συνολική αύξηση της συχνότητας και της υιοθέτησης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ο πολωνικός τομέας ηλεκτρονικού εμπορίου συνεχίζει να ωριμάζει, εξισορροπώντας τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, την τεχνολογική πρόοδο και τις πρωτοβουλίες βιωσιμότητας, ενώ προσαρμόζεται στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και τις οικονομικές συνθήκες.