Ηγέτες της αγοράς και κατανομή της κυκλοφορίας
Ενώ η Amazon και η eBay ηγούνται της κίνησης στην ευρωπαϊκή αγορά, το συνδυασμένο μερίδιό τους παραμένει σχετικά μέτριο στο 31% (17% και 14% αντίστοιχα). Το επόμενο επίπεδο περιλαμβάνει πλατφόρμες όπως το AliExpress, το Allegro και το Etsy, καθεμία από τις οποίες καταγράφει μονοψήφια ποσοστά. Πλατφόρμες που εστιάζουν στη μόδα όπως οι Zalando, Shein και Decathlon έχουν επίσης χαράξει σημαντικές θέσεις.
Η πιο συναρπαστική πτυχή της κυκλοφορίας της αγοράς της Ευρώπης δεν αφορά μόνο τους μεγάλους παίκτες – πρόκειται για το εκτεταμένο φαινόμενο της «μακράς ουράς». Είναι αξιοσημείωτο ότι εκατοντάδες φορείς εκμετάλλευσης της αγοράς διατηρούν λιγότερο από το 0,5% του συνολικού μεριδίου επισκεψιμότητας. Αυτός ο μοναδικός κατακερματισμός της ευρωπαϊκής αγοράς παρουσιάζει δύο διακριτά πρότυπα:
- Ισχυροί τοπικοί/περιφερειακοί παράγοντες που κυριαρχούν σε συγκεκριμένες αγορές
- Μια μικρή ομάδα διασυνοριακών πλατφορμών παρουσιάζει μικτή επιτυχία μεταξύ των περιφερειών
- Σημαντικό περιθώριο μελλοντικής ενοποίησης και ωρίμανσης
Βασικά μοντέλα αγοράς
-
Καθαρές αγορές
Αυτές οι πλατφόρμες συνδέουν αποκλειστικά αγοραστές και πωλητές, προσφέροντας συνήθως:
- Υποδομή μάρκετινγκ και συναλλαγών
- Επεξεργασία πληρωμών
- Υλικοτεχνική υποστήριξη και υποστήριξη αποστολών
- Προαιρετική αποθήκευση/διαχείριση αποθεμάτων
Παραδείγματα: eBay, Allegro, Bol.com, Temu
-
Υβριδικές/πολυτομεακές αγορές
Αυτά συνδυάζουν τις πωλήσεις τρίτων με τις δικές τους λιανικές δραστηριότητες:
- Επιτρέψτε ανεξάρτητους πωλητές στην πλατφόρμα
- Πώληση προϊόντων με το σήμα του κατασκευαστή (συχνά σε ανταγωνιστικές τιμές)
Παράδειγμα: Amazon με τους 225,000+ πωλητές μικρομεσαίων επιχειρήσεων μαζί με προσφορές ιδιωτικής ετικέτας
-
Αγορές υπό την καθοδήγηση λιανοπωλητών
Παραδοσιακοί λιανοπωλητές που επεκτείνονται μέσω μοντέλων αγοράς:
- Συμπληρώστε το βασικό απόθεμα με τρίτους πωλητές
Παραδείγματα:
-
- Δέκαθλο: Βασικά αθλητικά είδη + συμπληρωματικά προϊόντα μέσω αγοράς
- Β&Π: Άμεσες πωλήσεις DIY + ειδικά είδη τρίτων
Ειδικός έναντι γενικών αγορών
Γενικές αγορές:
- Ευρεία γκάμα προϊόντων σε πολλές κατηγορίες
Παραδείγματα: αμαζόνα, eBay
Εξειδικευμένες αγορές:
- Εστίαση στην κατηγορία (π.χ. RoofbarsUK)
- Μπορεί να προσφέρει βάθος στην ειδικότητα (π.χ. Shein, Zalando στη μόδα)
- Συχνά θολώνουν τα όρια μεταξύ αγοράς και παραδοσιακού λιανικού εμπορίου
Ο αγώνας δρόμου για τον ψηφιακό αγοραστή της Ευρώπης απέχει πολύ από το να τελειώσει. Ναι, το Amazon και το eBay μπορεί να ηγούνται του πακέτου, αλλά η πραγματική ιστορία έγκειται στις εκατοντάδες αγορές που χαράσσουν τα δικά τους μονοπάτια σε όλη την ήπειρο.
Ορισμένα επικεντρώνονται σε τοπικές αγορές, άλλα σε συγκεκριμένες σειρές προϊόντων – και πολλά ευδοκιμούν. Αυτό το κατακερματισμένο τοπίο υποδηλώνει ότι η αγορά είναι ακόμα νέα, με άφθονο χώρο για νέες ιδέες και προσεγγίσεις.
Καθώς αυτές οι πλατφόρμες ωριμάζουν και μερικές αναπόφευκτα συγχωνεύονται, το κλειδί της επιτυχίας δεν θα είναι μόνο το μέγεθος – θα είναι η κατανόηση του τι κάνει κάθε ευρωπαϊκή αγορά να ξεχωρίζει.