
Η Meta έχει αρχίσει να δοκιμάζει τα Community Notes στις ΗΠΑ με περίπου 200.000 συνεισφέροντες. Το νέο σύστημα επιτρέπει στους χρήστες να προσθέτουν σημειώσεις σε αναρτήσεις, οι οποίες θα εμφανίζονται μόνο εάν άτομα με διαφορετικές απόψεις τις αξιολογούν ως χρήσιμες. Σε αντίθεση με το προηγούμενο σύστημα, όπου οι επισημασμένες αναρτήσεις μπορούσαν να χάσουν την προσέγγιση χρηστών, οι σημειώσεις κοινότητας δεν θα επηρεάσουν τη διανομή περιεχομένου.
Είναι σημαντικό για τους επαγγελματίες του μάρκετινγκ ότι οι διαφημίσεις προς το παρόν δεν θα υπόκεινται σε σημειώσεις κοινότητας. Ωστόσο, η λειτουργία θα ισχύει για το πιο τακτικό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων αναρτήσεων από δημόσια πρόσωπα και την ίδια τη Meta. Το σύστημα θα λειτουργεί αρχικά σε έξι γλώσσες που χρησιμοποιούνται στις ΗΠΑ.
Κίνδυνοι των κοινοτικών σημειώσεων
Η Meta παρουσιάζει τα Community Notes ως μια πιο διαφανή και λιγότερο προκατειλημμένη εναλλακτική λύση στον παραδοσιακό έλεγχο γεγονότων. Οι σημειώσεις θα δημοσιεύονται μόνο εάν οι χρήστες με διαφορετικές απόψεις συμφωνούν για τη χρησιμότητά τους, κάτι που η Meta ελπίζει ότι θα αποτρέψει τη μονόπλευρη προκατάληψη. Ωστόσο, ο μηχανισμός αυτός κινδυνεύει να καθορίσει την ακρίβεια των πληροφοριών από συμβιβασμούς μεταξύ διαφορετικών ομάδων συνεισφερόντων και όχι από εμπειρογνώμονες.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστάσεις όπου τα γεγονότα δεν αναγνωρίζονται εάν διαφορετικές ομάδες γνώμης δεν μπορούν να συμφωνήσουν σε αυτά. Επιπλέον, το σύστημα βασίζεται σε ανώνυμους εθελοντές, ανοίγοντας χώρο για οργανωμένες εκστρατείες, χειραγώγηση και επιρροή στην κοινή γνώμη. Δεδομένου ότι το σύστημα εξαρτάται από τις συνεισφορές των χρηστών και απαιτεί συμφωνία μεταξύ διαφορετικών ομάδων, ενδέχεται να χρειαστεί πολύς χρόνος για να εμφανιστούν εξηγήσεις για παραπλανητικό περιεχόμενο, επιτρέποντας εν τω μεταξύ την ευρεία διάδοση ψευδών πληροφοριών.

Source: Meta
Πιθανές επιπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Σε αντίθεση με το προηγούμενο σύστημα, οι Σημειώσεις κοινότητας δεν θα περιορίσουν την ορατότητα του περιεχομένου, αλλά θα προσθέσουν μόνο ευρύτερο πλαίσιο. Αυτό μπορεί να αποτρέψει αδικαιολόγητες κυρώσεις κατά εμπορικών σημάτων.
Για παράδειγμα, εάν ένας influencer στο Facebook δημοσίευσε έναν παραπλανητικό ισχυρισμό όπως “Το πόσιμο νερό της Νέας Υόρκης είναι μολυσμένο”, σύμφωνα με το παλιό σύστημα, η Meta μπορεί να επισημάνει την ανάρτηση ως ψευδή και να μειώσει την εμβέλειά της. Με το Community Notes, η ανάρτηση θα συνεχίσει να εξαπλώνεται χωρίς περιορισμούς, αλλά μπορεί να εμφανίζεται μια σημείωση από κάτω: «Σύμφωνα με επίσημες πηγές, το νερό της Νέας Υόρκης πληροί τα πρότυπα ασφαλείας. Περισσότερες πληροφορίες εδώ: [σύνδεσμος].” Η Meta ισχυρίζεται ότι το νέο σύστημα θα μειώσει την προκατάληψη, αλλά η επιτυχία του θα εξαρτηθεί από την ποιότητα των συνεισφερόντων και τις μεθόδους επίλυσης διαφορών. Οι εταιρείες θα πρέπει να παρακολουθούν εάν το σύστημα γίνεται εργαλείο για τη διάδοση παραπλανητικών σημειώσεων σχετικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.
Τι πρέπει να κάνουν οι εταιρείες;
- Παρακολούθηση των εξελίξεων: Παρακολουθήστε την απόδοση των Σημειώσεων κοινότητας και αν παρουσιάζουν κινδύνους για τις επωνυμίες.
- Προετοιμαστείτε για πιθανή επέκταση: Εάν το σύστημα αρχίσει να εφαρμόζεται σε διαφημίσεις ή άλλες χώρες, θα χρειαστούν στρατηγικές για τη διαχείριση δυνητικά ανακριβών σημειώσεων.
- Εμπλακείτε στο σύστημα: Εξετάστε το ενδεχόμενο να συμμετάσχετε στο πρόγραμμα για να κατανοήσετε καλύτερα τον μηχανισμό αξιολόγησης περιεχομένου και ενδεχομένως να επηρεάσετε τη συζήτηση στον κλάδο σας.
Τα Community Notes προς το παρόν δεν αντιπροσωπεύουν θεμελιώδη αλλαγή για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά απαιτείται επαγρύπνηση σε περίπτωση που η Meta αρχίσει να αναπτύσσει και να επεκτείνει το σύστημα.