
Marketplaces vs. E-shops
Τα σημερινά στατιστικά στοιχεία της ECDB δείχνουν ότι οι διαδικτυακές αγορές αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό 72% όλων των παγκόσμιων εσόδων ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά καταστήματα παράγουν μόνο το 28%. Επιπλέον, αυτή η ανισότητα αυξάνεται πρόσφατα. Αν και η διαφορά ανάπτυξης του 2022 μεταξύ αυτών των δύο μοντέλων ήταν μόλις 4%, αυξήθηκε στο 7% το 2023 και ήταν 6% πέρυσι.
Τι κάνει τις αγορές τόσο δημοφιλείς;
Το μυστικό της επιτυχίας των διαδικτυακών αγορών βρίσκεται σε τρεις βασικούς παράγοντες:
- επεκτασιμότητα
- αποδοτικότητα
- αποδοτικότητα
Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά καταστήματα, οι αγορές δεν κατέχουν τα αγαθά που πωλούν. Αυτό μειώνει σημαντικά τα τρέχοντα έξοδα και τον κίνδυνο.
Η ταχύτητα κλιμάκωσης είναι ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα. Κάθε νέος πωλητής που συμμετέχει σε μια αγορά συνήθως φέρνει μαζί του την υπάρχουσα πελατειακή του βάση, εκτός από το δικό του απόθεμα. Επομένως, η πλατφόρμα μπορεί να επικεντρωθεί κυρίως στο να κερδίσει χρήματα από προμήθειες, τέλη καταχώρισης, διαφημίσεις ή συνδρομητικές υπηρεσίες.

Source: ECDB
Οι περιφερειακές διαφορές έχουν σημασία
Είναι ενδιαφέρον ότι η γεωγραφική περιοχή επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την επιλογή των επιχειρηματικών μοντέλων. Στην Ασία και τη Νότια και Κεντρική Αμερική, οι αγορές κυριαρχούν εξαιρετικά – το 2024, παρήγαγαν το 97% και το 96% όλων των εσόδων ηλεκτρονικού εμπορίου, αντίστοιχα, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον παγκόσμιο μέσο όρο του 72%.
Οι ηγέτες της αγοράς στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων των Alibaba Group Holding, PDD Holdings, ByteDance και JD.com, λειτουργούν γνωστά καταστήματα όπως το Taobao, το Douyin και το Pinduoduo.
Η Νότια και Κεντρική Αμερική έχουν ένα παρόμοιο σενάριο με πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το MercadoLibre, το Magalu, το Amazon και το Shopee. Σε αυτές τις περιοχές, οι μεγάλες μάρκες ηλεκτρονικού εμπορίου εμπνέουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και συχνά έχουν καλύτερη εφοδιαστική, καθώς οι διαδικτυακές αγορές είναι λιγότερο ανεπτυγμένες εκεί.
Η Δύση προτιμά την ισορροπία
Αντίθετα, οι δυτικές αγορές τείνουν να είναι πιο ομοιόμορφα κατανεμημένες. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα παράγουν το 54% των εσόδων ηλεκτρονικού εμπορίου στη Βόρεια Αμερική. Οι αγορές αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο 46%.
Το ποσοστό στην Ευρώπη είναι συγκρίσιμο: τα ηλεκτρονικά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 53% του εισοδήματος, ενώ οι αγορές αντιπροσωπεύουν το 47%.
Σε αντίθεση με την Ασία και τη Νότια Αμερική, οι δυτικοί καταναλωτές συχνά εμπιστεύονται περισσότερο μεμονωμένες μάρκες όπως apple.com, backmarket.com ή shein.com. Οι ευνοϊκότερες συνθήκες υλικοτεχνικής υποστήριξης παίζουν επίσης ρόλο εδώ, καθιστώντας τα αυτόνομα ηλεκτρονικά καταστήματα πιο ελκυστικά.
Πολιτιστικές και περιφερειακές ιδιαιτερότητες Κάντε μια επιλογή
Οι αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου διαφορετικού σχήματος εξηγούν αυτές τις παραλλαγές. Κάθε αγορά είναι διαφορετική και διαμορφώνεται από την περιφερειακή κουλτούρα, την πολιτική και τις φυσικές συνθήκες. Αυτοί είναι ακριβώς οι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά εάν οι αγορές ή τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν μεγαλύτερη επιτυχία σε μια δεδομένη περιοχή.
Παρά τις περιφερειακές διαφορές, ωστόσο, τα παγκόσμια δεδομένα της ECDB δείχνουν ότι το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου ανήκει κυρίως στις διαδικτυακές αγορές, το μοντέλο των οποίων αποδεικνύεται πιο αποτελεσματικό και κερδοφόρο στις περισσότερες περιοχές του κόσμου.